26 september 2004 -26e 
                    zondag in het jaar 
                    Thema van de nevendienst : Steek er je HART in 
                    Lezingen (liturgie) : Verhaal van de rijke 
                    man en Lazarus
                  Sabine 
                    Van Huffel 
                  SAMENVATTING 
                    : 
                    We 
                    bezinnen  ons over de betekenis van ons hart aan de hand van 
                    het verhaal van de nar die zijn hartje verloren had. We brengen 
                    het verhaal in relatie tot het evangelie ``de rijke man en 
                    Lazarus’’.  
                  KRUISTEKEN :  
                     
                    VERWELKOMING : 
                    Ik 
                    lees een welkomwoord voor waarin ik aankondig dat het HART 
                    als rode draad door onze viering loopt. Hart met de H van 
                    hartig, de A van aangenaam, de R van rotsvast en de T van 
                    teder.  
                    Klein 
                    DOEmoment:   
                    de kinderen moeten de woorden van volgende zin in de juiste 
                    volgorde leggen (elk woord staat afzonderlijk op een hartje 
                    geschreven): 
                    ``Een hart is een bloem die in weinig tuintjes bloeit’.’  
                     
                    We verduidelijken dit zinnetje aan de hand van het evangelie 
                    en een aansluitend verhaal dat het evangelie verduidelijkt. 
                  EVANGELIE: we lezen uit de kinderbijbel over ``de rijke man en Lazarus’ 
                    > de kinderen vertellen hoe zij het verhaal begrijpen, 
                    wat Jezus hiermee bedoelt.  
                    Ik geef geen hints en zie hoe ze op deze tekst reageren… 
                  VERHAAL   :  we lezen het verhaal van de nar uit catecheseboek 
                    ``Blij meedoen”   
                    Het is het verhaal van de nar die niet begrepen wordt, weggejaagd 
                    wordt door zijn baas en ontdekt dat hij zijn hart verloren 
                    heeft. Hij gaat op zoek om een nieuw hart te kopen. Hij komt 
                    daarbij bij de reus en de medicijnman die met hem spotten 
                    door te zeggen dat alle hartjes zojuist opgepeuzeld zijn. 
                    Van verdriet valt hij in slaap maar de volgende morgen hoort 
                    hij een klein meisje die op hem af komt en hem vraagt waarom 
                    hij zo droevig is. Hij vertelt zijn verhaal en het meisje 
                    stelt voor haar hartje met hem te delen en plots voelt de 
                    nar zijn hartje terug. De nar vraagt: ``Hoeveel moet ik je 
                    betalen? ‘’ waarop het meisje antwoordt ``Maar kleine vriend, 
                    een hart kan men niet kopen , een hart dat schenkt men’’. 
                  Navertellen, betekenis begrijpen en actualiseren. We laten de kinderen het verhaal wat 
                    navertellen en dan peilen we naar de betekenis ervan. ``zijn 
                    hart verliezen’’ betekent niet begrepen worden, uitgestoten, 
                    gepest worden, liefdeloos behandeld worden. ``Zijn hartje 
                    delen’’ betekent gewaardeerd en liefdevol behandeld worden 
                    door een medemens. Nadien actualiseren we het verhaal naar 
                    levensechte situaties vandaag: uit de klas, de omgeving, asielzoekers, 
                    gehandicapten,… Dit is de manier waarop we het evangelie van 
                    ``De rijke man en Lazarus’’ kunnen actualiseren. 
                  ACTIVITEIT MET DE KINDEREN : 
                    Ik 
                    heb 5 grote rode harten uitgeknipt en een touwtje aan bevestigd 
                    (zodat ik ze kan ophangen met kleine wasspelden aan het altaar). 
                    Elk kind krijgt een ``POST IT’’ papiertje waarop het schrijft 
                    hoe het zijn  hartje  kan delen tijdens dit schooljaar. Deze 
                    papiertjes worden dan geplakt op de grote rode harten en bij 
                    de offerande naar het altaar gebracht. 
                  SAMENVATTING NA DE COMMUNIE :  
                    Ik 
                    lees de samenvatting voor van het verhaal en vertel hoe de 
                    kinderen het verhaal begrepen. Enkele kinderen lezen de tekst 
                    voor die ze op hun blaadje geschreven hebben.  
                  REKWISIETEN  
                    5 
                    rode harten, Post It, stylo’s, potloden, 5 wasspelden, hartenpuzzel 
                  BRONNEN 
                    het 
                    catecheseboek  ``Blij meedoen’’ van kring 11 (dateert van 
                    1980) 
                    draaiboek 
                    dankviering Sint-Lambertus 27 juni 1998  
                    Kinderbijbel: 
                    Bijbel voor Kinderen, Bosch & Keuning nv, p.238 
                 
                 |