Sabine Van
Huffel
SAMENVATTING
:
We bezinnen
ons over het onrecht om ons heen en zoeken naar wegen om tegen
het onrecht in te gaan door voorbeelden aan te halen uit het
dagelijks leven van de kinderen waarin ze andere waarden nastreven
. Op die manier bouwen we aan Gods rijk op aarde en bereiden
we Zijn komst voor op Kerstmis.
DUIDING
VAN DE NEVENDIENST IN DE KAPEL :
Advent
is uitkijken naar de geboorte van Jezus, Gods grootste geschenk
van Hem aan ons, mensen. In Jezus en via Jezus toont God ons
hoe wij elkaar moeten liefhebben. Maar als we kijken om ons
heen, zien we nog zoveel onrecht die ons verwijdert van deze
evangelische liefde waarvan we dromen. Samen met de kinderen
gaan we speuren naar het onrecht om ons heen en tegelijk
gaan we op zoek naar wegen hoe wij de wereld beter kunnen
maken. Kinderen steken vier adventskaarsjes aan. Hierna verlaten
de kinderen de kapel.
INLEIDING
:
We
zijn reeds dicht bij kerstmis toe. Hoe zien jullie dit rondom
ons? Thuis? Hoe bereiden jullie dit voor? Hoe ervaren jullie
die tijd? Wat betekent kerstmis? Kerstmis roept vrede, hoop,
liefde, … op maar zien we dit om ons heen? We zien nog veel
onrecht om ons heen (kinderen vertellen ..). Zo was het ook,
jaren geleden, toen Achia en Jerobeam leefden in Jeruzalem.
Luister maar naar hun verhaal…
EVANGELIE: we lezen uit de kinderbijbel van Offringa
het verhaal van Achia en Jerobeam. Het gaat hier tegelijk
om een kritische kijk op het reilen en zeilen van de economie
(of maatschappij) en het kiezen voor concrete alternatieven,
grote en kleine. Jerobeam is - samen met andere jongens uit
zijn dorp - opgevorderd om als slaaf om mee te bouwen aan
de omwalling van Jeruzalem. Hij wordt geschokt door het onrecht
en, alhoewel hij de kans krijgt om meestergast te worden,
verkiest hij om voor zijn werkmakkers in het verzet te gaan.
Navertellen,
betekenis begrijpen en actualiseren. We laten de kinderen het verhaal wat navertellen en
dan peilen we naar de betekenis ervan en vooral naar de manier
waarop Jerobeam onrecht ervaart en hoe hij er zich tegen verzet.
Hij moet kiezen en hij kiest de weg van God. Waarom? Deze
keuze kost hem veel moeite, risico’s, geld, kritiek, … maar
wat krijgt hij ervoor in de plaats? Liefde en vriendschap
vanwege zijn werkmakkers. Geld maakt niet gelukkig, … Akkoord?
We zoeken naar andere situaties van onrecht en de vraag is
hoe wij reageren. Om een voorbeeld te noemen uit de dagelijkse
leefwereld van het kind: Jullie hebben allemaal veel speelgoed,
teveel speelgoed. Maakt dit gelukkig? Hoe voelt het om met
broer of zus 'samen' een bepaald speelgoed te bezitten, en
niet 'ik alleen' of 'hij alleen'? Welk plezier beleef je
als je wat weggeeft? Kennen we kinderen die veel rijker of
armer zijn dan wij? De kinderen laten vertellen en ideeën
aanbrengen.
ACTIVITEIT
MET DE KINDEREN :
Ik
heb grote kleurprenten meegebracht uit de kalenders van de
Bond Zonder Naam en spreid die uit op de grond: de kinderen
nemen een prent die hen aanspreekt en waarin ze aanvoelen
dat mensen hier met elkaar omgaan zoals God dat wil. Het zijn
situaties waarin we bouwen aan Gods rijk op aarde en tegen
onrecht ingaan. Ze vertellen elk om beurt waarom ze die prent
kozen en hoe ze kunnen meebouwen aan Gods rijk op aarde. De
prenten brengen ze binnen in de kapel bij de offerande.
SAMENVATTING
NA DE COMMUNIE :
Ik
vat de kindernevendienst samen en vertel hoe de kinderen het
verhaal begrepen. Enkele kinderen tonen de prent die ze uitkozen
en vertellen hoe zij hierin Gods rijk op aarde zien.
REKWISIETEN
Prenten
uit Kalender BZN, Jeugdbijbel
BRONNEN
Prenten
uit Kalenders Bond zonder Naam
Kinderbijbel
van Offringa
|