25 februari 2009: Aswoensdag
            Ballast of overvloed?
            Marcel Braekers 
             Openingszang 404: Een 
              mens te zijn op aarde 
             Inleiding 
             Begrenzing en feestelijke beleving, 
              dat zou een goede formulering zijn van wat ik bedoel met spiritualiteit. 
              Zo zei het Vandana Shiva, een Indiase mensenrechtenactiviste. Spiritualiteit 
              als het leren accepteren van grenzen in naam van alles wat heilig 
              is. Dus accepteren dat de natuur ons begrenst en we haar niet zomaar 
              kunnen ge(mis)bruiken, maar haar als een geschenk moeten ontvangen. 
              Accepteren dat het leven en samenleven met elkaar grenzen stelt 
              aan wat we willen en verlangen. Maar spiritualiteit, zo zegt Vandana 
              Shiva, heeft ook te maken met het opheffen van alle onderscheid 
              tussen lichaam en geest. Want door deze scheiding ontstond ook een 
              onderscheid tussen geest en verstand. En geest hebben we broodnodig, 
              die opwelt vanuit een diepe bron in onszelf. Spiritualiteit als 
              het accepteren van grenzen en anderzijds het hervinden van een diepere 
              bron in zichzelf, die ons brengt bij de ander en doet genieten. 
              Het is een mooie beschrijving van wat we deze vasten kunnen ondernemen. 
               
              Niet toevallig verwijs ik bij het begin van deze vasten naar deze 
              Indische activiste, want vanuit Broederlijk Delen wordt dit jaar 
              de aandacht extra gericht naar India. Niet naar het economisch succesverhaal 
              of het India dat zich nestelt in internationale bedrijven en meedoet 
              in de concurrentieslag in de ruimte. De aandacht gaat vooral naar 
              de adivasis, de oorspronkelijke Indiase bevolking, die daar 
              leefde voor dat het hindoeïsme zich verspreidde. Tegenwoordig 
              vormen zij de onderste laag van de samenleving. Hun houding van 
              eenvoud en respect voor alle leven was niet opgewassen tegen de 
              technische en economische sprong die de Indiase samenleving maakte. 
              Met de slogan Tilak heeft ook talent richt Broederlijk 
              Delen de aandacht op deze adivasis-vrouw als symbool voor iemand 
              die vecht voor haar identiteit en die van haar volk, tegen de economische 
              uitbuiting en het misbruik van de aarde. 
               
              Deze inzet van de vasten drukken wij uit met het symbool van de 
              cirkel. Vandaag is deze cirkel leeg. Het is een lege ruimte, symbool 
              voor de woestijn. De leegte als plaats voor het heilige en voor 
              de ontmoeting met de Godheid. De lege cirkel is symbool voor al 
              het bijkomstige en overtollige dat we willen laten vallen. Tegelijk 
              is deze cirkel een verwijzing naar India en naar de oosterse spiritualiteit 
              waar de eenvoudigsten eerder cirkulair met het leven omgaan. Staan 
              in de grote levensstroom van komen en gaan en weer opnieuw geboren 
              worden. De cirkel als mandala, symbool van integratie. 
              We gaan daarom die cirkel afhalen en hier plaatsen, tezamen met 
              enkele olielampjes en de assen die werden gevormd door de oude palmtakken 
              die werden verbrand. 
             Lied 416: Wat ik gewild 
              heb 
            Gebed 
             
              God van alle leven, 
                Wij komen tot U met alles wat we zijn, 
                Met alles wat ons leven kleur geeft, 
                Met ons teveel en onze tekorten. 
                En wij bidden U: 
                Raak ons aan, trek ons mee, 
                Beweeg ons, zet ons op uw weg naar binnen, 
                Naar echtheid en waarachtigheid, 
                Naar zachtheid en vrijgevigheid, 
                Naar eenvoud en solidariteit. 
                Laat ons proven van uw overvloed. Amen 
             
            Joël 2, 12-18 
            Lied 406: Bekleedt u met 
              de nieuwe mens 
            Matteüs 6, 1 6/ 16-18 
            Homilie 
            Centraal in deze viering staat 
              de lege cirkel als symbool voor de lege plek waar we willen binnen 
              treden. Voor Israël was het ooit bittere noodzaak om het juk 
              van de slavernij af te schudden. Voor ons is het een vrijwillige 
              keuze om tot vrijheid te komen. De cirkel binnen stappen en grenzen 
              aanvaarden, die de natuur, het leven en samenleven ons opleggen. 
              Bewust inkrimpen door het overtollige weg te gooien en tijd gunnen 
              aan je relaties, je engagement, je waarden en idealen. 
               
              De cirkel is ook een teken van eenheid en verbondenheid, beeld van 
              holisme, zoals de adivasis zichzelf en hun leven in de natuur beleven. 
              We willen in deze vastentijd een spirituele band met hen leggen 
              en zo onze eigen verbondenheid herwinnen. Niet voortdurend in het 
              vooruitgangsdenken leven, maar in de cyclische kring van leven dat 
              gegeven wordt en weer wordt opgenomen. In de kring gaan staan en 
              weer aandacht voor elkaar en voor het leven krijgen. Straks drukken 
              wij dit uit door bij de communie in een kring te staan. 
               
              De Indiase vredesactiviste Vandana Shiva formuleerde het zo 
             
              Wil je meer, neem dan minder. 
                Voor zon houding heb je geest nodig. En die komt alleen 
                voort uit een dieper begrip van wie je bent en wat het leven voor 
                jou betekent. Dat betekent dus ook het vieren van de overvloed 
                die aanwezig is. Begrenzing en feestelijke beleving, dat zou een 
                goede formulering zijn van wat ik bedoel met spiritualiteit. 
             
            Ik zou het noemen: een goede formulering 
              van de veertigdagentijd die wij vandaag aanvatten. 
            Zegenen van de as 
             
              Heilige God, 
                Hemel en aarde zijn het werk van uw handen : 
                Zij gaan voorbij maar Gij blijft dezelfde 
                In uw barmhartigheid en liefde voor mensen ; 
                Wees genadig voor ons zoals eertijds :  
                voor Ninivé dat zich bekeerde tot U, 
                voor de publieke vrouw die weende over haar leven. 
                Herschep ons hart, maak het zuiver 
                En geef ons leven uit uw schoot van overvloed 
                nu wij ons buigen voor uw aangezicht 
                Opdat wij uw nieuwe Adam worden. 
                + Zegen daarom wat nietig is en voorbijgaat, 
                aarde en stof, het leven van de mens. 
                Zegen daarom de grond waaruit Gij ons deed opstaan 
                En laat ons staan op uw grond, de On-grond, Lichtglans van leven. 
                Mochten wij die ons tekenen met een kruis van as 
                Terugkeren naar onze ware wortels en thuiskomen bij U en bij elkaar. 
             
            Groot dankgebed: Bij gelegenheid 
              (I) p. 270 
            Voorbeden 
            Bidden wij bij het begin van deze 
              vastentijd: 
             
              - God geef ons de moed om de 
                weg naar binnen te gaan 
                Laat ons niet op onze stappen terugkeren uit angst 
                Geconfronteerd te worden met onszelf 
                 
                - God geef ons de durf te gaan voor de cultuur van het genoeg 
                Dat wij overvloed ontdekken nadat we ballast overboord gooiden 
                Dat wij de luxe leren smaken van soberheid. 
                 
                - God geef ons de kracht om de weg naar jou te gaan 
                De weg die ons leidt doorheen versterven naar nieuw leven 
                De weg naar de ander, de weg naar een nieuwe wereld. 
             
              
              Refrein 
             |