|  
              
             30 augustus 2009: Maria geeft Rock Werchter het nakijken
            Lisette Monard  
            Inleiding 
            Goede morgen 
              en welkom in deze viering op de laatste dag van de zomervakantie. 
              De zomervakantie is de tijd van de muziekfestivals zowat overal 
              in het land, waar muziekliefhebbers van alle genres in grote getale 
              naar toe trekken. De media brengen er uitgebreid verslag over uit. 
              Ik was dan ook nogal verrast toen ik op 6 juli volgende kop las 
              in De Standaard: "Maria geeft Rock Werchter het nakijken". 
               
              Wat bleek? De processie van de Kroningsfeesten in Tongeren, die 
              in dezelfde periode als het muziekfestival Rock Werchter plaats 
              vindt, trok 500.000 bezoekers aan, veel meer dan Rock Werchter. 
              Nochtans wordt in de pers al maanden op voorhand dit muziekfestival 
              met veel toeters en bellen aangekondigd. Over de Tongerse kroningsfeesten 
              heb ik alvast in de nationale pers niet veel gelezen. En toch zijn 
              zoveel mensen naar deze religieuze stoet komen kijken.  
               
              Ik ben in Tongeren naar school geweest en ben zelf een trouwe bezoeker 
              van de kroningsfeesten, om de zeven jaar. Bij mij heeft het veel 
              te maken met traditie, jeugdherinneringen, nostalgie, verbondenheid, 
              ... Het hele gebeuren blijft mij wel verwonderen. In deze viering 
              wil ik stilstaan bij dit soort evenementen die niet echt passen 
              in onze moderne cultuur, het lijken anachronismen in deze tijd, 
              waar alles hip, snel, flitsend, keineig, fancy, en wellicht nog 
              andere bijvoeglijke naamwoorden, moet zijn. En toch worden mensen, 
              over de hele wereld, jong en oud, van alle gezindheden, er door 
              aangetrokken.  
               
              Het was niet direct duidelijk hoe ik dit thema kon linken aan de 
              lezingen van vandaag. Maar na even snuisteren in de archieven van 
              de Filsofenfonteinwebsite stootte ik op de homilie van Marcel enkele 
              jaren geleden bij dezelfde lezingen, die mij een stuk vooruit hielp. 
              Ook zijn preek van vorige week inspireerde mij, in het bijzonder 
              zijn stelling: 'Bijna alle teksten in de Bijbel zouden moeten 
              gelezen worden zoals poëzie: niet om wat er letterlijk staat, 
              maar om hetgeen doorheen de woorden wordt opgeroepen.' Laat 
              ons in die geest samen luisteren naar twee lezingen voor de 22e 
              zondag na Pasen, de eerste komt uit het boek Deuteronium, de andere 
              uit het evangelie volgens Marcus.  
            Homilie 
             Een processie 
              is van oudsher een godsdienstig ritueel, in de vorm van een plechtige 
              optocht van geestelijken en andere gelovigen. Processies komen voor 
              in de rooms-katholieke kerk, maar ook in andere kerken zoals bv. 
              oosters-katholiek en oosters-orthodox. De bedoeling was in de oude 
              tijd de vroomheid van de gelovigen op te wekken, de weldaden van 
              God te gedenken, Hem dank te zeggen, de goddelijke steun in te roepen, 
              of boetedoening. Er bestaan verschillende soorten processies. De 
              sacramentsprocessie is voor mijn generatie het best bekend.. Ook 
              zijn er processies ter ere van heiligen, waarbij relieken worden 
              meegedragen.  
               
              Reeds vanaf de 14de eeuw werden in Tongeren om de zeven jaar de 
              relieken gedurende een aantal dagen getoond aan de pelgrims die 
              op heiligdomsvaart kwamen. Op het einde werden deze relieken met 
              een plechtige processie rond de kerk gedragen. De laatste heiligdomsvaart 
              vond plaats in 1790. Tijdens de Franse revolutie werd geen reliekentoning 
              meer toegelaten. Einde 19de eeuw kende de Rooms-Katholieke kerk 
              een bijzondere verering voor Maria. Deze verering werd onder andere 
              getoond in het kronen van Mariabeelden. Ook het Mariabeeld, dat 
              sinds de 15e eeuw werd vereerd in Tongeren werd gekroond in 1890. 
              Na de plechtigheid trok voor de eerste maal de Kroningsprocessie 
              langs de versierde straten en pleinen van de stad. Dat was het begin 
              van deze zevenjaarlijkse traditie in de lijn van de heiligdomsvaart. 
              Ook andere steden in de brede omgeving kenden gelijkaardige heiligdomsvaarten 
              in een zevenjaarlijkse cyclus. Naast Tongeren hebben ook Hasselt, 
              Maastricht en Aken deze traditie in ere gehouden, ...  
              De Tongerse processie is mij het best bekend. Bijna 4.000 deelnemers 
              van alle leeftijden, van zeer jong - babies - tot zeer oud, schrijden 
              al zingend door de Tongerse straten. Hele families nemen deel. Met 
              de voorbereidingen is men jaren op voorhand bezig. Vele mannen laten 
              hun haar en baard groeien om er meer bijbels uit te zien. Er worden 
              elke keer weer nieuwe kroningsliederen gecomponeerd. 
               
              Opvallend is de ingetogenheid en de bezieling van alle deelnemers. 
              In de Kroningsprocessie wordt het leven van Maria en via Haar het 
              leven van Jezus op een eenvoudige, religieuze manier uitgebeeld. 
              Het zijn mooie, indrukwekkende groepen, niet door de kostuums of 
              de praalwagens, die overigens eerder beperkt en sober zijn, maar 
              door het grote aantal van al die zingende en biddende mensen. Nog 
              steeds is het hoogtepunt het vijftiende-eeuwse Mariabeeld dat in 
              de processie wordt meegedragen. Ook het tonen van de oude relieken 
              is een vast onderdeel.  
               
              Heel merkwaardig, de processie wordt afgesloten met het heilig sacrament 
              gedragen door een bisschop, gevolgd door Tongerse autoriteiten, 
              van alle politieke kleuren. Heel raar om te zien rabiate vrijzinnige 
              politici, die achter de priesters aanlopen. Je kan denken dat het 
              uit politieke overwegingen is, - het was wel na 7 juni - maar toch 
              denk ik dat ook zij geraakt worden door wat er daar in Tongeren 
              gebeurt. Een hele bevolking die zich plaatst in een religieuze traditie, 
              die eeuwenlang is opgebouwd rond de Mariabasiliek in verbondenheid 
              met voorafgaande generaties. 500.000 toeschouwers, weliswaar een 
              andere soort publiek als dit van Rock Werchter, komen naar Tongeren 
              om die religieuze ervaring te delen.  
               
              Ik heb het zelf ook ervaren, de processie die voorbijkomt, in de 
              zon, in de regen, al die zingende mensen, de taferelen die worden 
              uitgebeeld, het doet iets met een mens. Je wordt aangegrepen als 
              je een bejaarde dame ziet uit volle borst meezingen, haar rolstoel 
              vooruit geduwd door een jonge man, een jonge moeder en vader, het 
              ene kind op de arm, het andere in een karretje aan het slapen, jonge 
              gasten die het zware Mariabeeld dragen, de strompelende Jezusfiguur 
              gebukt onder zijn zwaar kruis, de grote kleurrijke groep die het 
              Pinkstergebeuren uitbeelden, de groep van 200 zingende maagden, 
              die in de pletsende regen even enthousiast met hun palm blijven 
              wuiven.  
               
              Dezelfde ontroering heb ik gevoeld op reis in Bolivië, in het 
              bedevaartsoord Copacabana. Op feestdagen stroomt de overwegend Indiaanse 
              bevolking in groten getale toe om hun Onze Lieve vrouw van Copacabana 
              te vereren. Zij laten miniatuurhuizen, -auto's, -vrachtwagens, zelfs 
              nep geld zegenen, in de hoop dat door tussenkomst van de heilige 
              Maagd zij in de loop van het jaar een echt huis, een echte auto, 
              een echte vrachtwagen, echt geld zullen verwerven. Ik werd vooral 
              geraakt door het grote vertrouwen - je kan het bijgeloof noemen 
              - van de bedevaarders.  
               
              Ik neem aan dat andere processies zoals de Bloedprocessie in Brugge, 
              de boeteprocessie in Veurne, de processies van de Spaanse semana 
              Santa, enz. de toeschouwers gelijkaardige ervaringen bezorgen. Heeft 
              het te maken met dat de processiegangers authentieke mensen zijn, 
              mensen die vanuit hun hart zich wenden tot God, die zich niet laten 
              leiden door modetrends of sociaal wenselijk gedrag, mensen die zich 
              laten raken door de woorden van Jezus.  
               
              Aan de Farizeeën en de schriftgeleerden antwoordt Jezus: "Wat 
              is de profetie van Jesaja toch toepasselijk op huichelaars als u! 
              Er staat immers geschreven: Dit volk eert mij met de lippen, maar 
              hun hart is ver van mij; tevergeefs vereren ze mij, want ze onderwijzen 
              hun eigen leer, voorschriften van mensen." De preek van Marcel 
              van vorige week in gedachte, heb ik deze teksten gelezen zoals poëzie: 
              niet om wat er letterlijk staat, maar om hetgeen doorheen de woorden 
              wordt opgeroepen. Ook Marcel deed dit in zijn homilie van drie jaar 
              geleden. Hij stelde dat de lezingen van deze zondag over de plaats 
              gaan die de wet krijgt toebedeelt en hoe we met wetten dienen om 
              te gaan.  
               
              De Wet is noodzakelijk, want het kwaad van deze wereld komt vanuit 
              het hart van de mens. Maar al het kwade, de persoonlijke en collectieve 
              wreedaardigheden waarmee we dagelijks worden geconfronteerd, mogen 
              ons niet verleiden tot een soort legalisme. En we zullen het kwaad 
              niet oplossen door alleen maar te grijpen naar strengere controle, 
              zwaardere straffen, meer gevangenissen, enz. We moeten de omstandigheden 
              zodanig verbeteren dat het hart van mensen kan evolueren, dat hun 
              potentiële drang naar het goede een kans krijgt. We moeten 
              naar een spiritueel draagvlak zoeken waarin iedereen zich kan herkennen 
              en dat als een zingevingssysteem ons leven met elkaar begrondt. 
              Marcel zei toen te beseffen dat het ongelofelijk naïef klonk 
              en zelfs niet in alle omstandigheden gold. Maar in de lijn van Jezus, 
              alleen door door te dringen tot de kern van de Thora, door mensen 
              een spiritueel kader aan te reiken waarbij vrijheid en voorschrift 
              in elkaar grijpen, kunnen we groeien naar een rechtvaardige en vredevolle 
              samenleving, aldus Marcel.  
               
              Wat heeft dit nu te maken met de processie ervaring? Wel, ik wil 
              eveneens naïef zijn, en stellen dat de religieuze, misschien 
              ook spirituele ervaring die de 500.000 bezoekers en bijna 4.000 
              deelnemers van de Tongerse kroningsprocessie mochten beleven, bijdragen 
              tot het uitbouwen van het spirituele maatschappelijke draagvlak 
              waarover Marcel het had. Alle Tongenaren, van alle rang en stand, 
              van alle leeftijden, uit alle wijken, scharen zich om de zeven jaar 
              achter een groot project, dat zeker religieus is, waar ze samen 
              hun schouders onder zetten, Maandenlang zijn ze bezig met de voorbereidingen 
              voor het uitbeelden van de diverse scenes uit het leven van Jezus 
              en Maria. Het kan niet anders dat zij beroerd worden door de figuur 
              Jezus, dat Zijn boodschap doordringt in hun hart. Respect voor elkaar, 
              open staan voor elkaar, luisteren naar elkaar, elkaar helpen, elkaar 
              ondersteunen, elkaar aanmoedigen, luisteren naar elkaar, samen liederen 
              instuderen, samen het Bijbelse tafereel uitwerken en uitbeelden, 
              samen toeleven naar de uiteindelijke vertoning, de processie. Tijdens 
              het processietraject concentreren zij zich op hun gezang, hun gebed, 
              het ritueel, het uitbeelden van de scene, en komen zo dichter bij 
              de Heer. ... Zij worden betere mensen, een betere gemeenschap. Hun 
              bezieling, hun geloofservaring, al die processiegangers stralen 
              het uit en brengen het over naar de toeschouwers.  
               
              Mijn dochter Els maakte mij attent op een bijkomend interessant 
              punt, m.n. dat het oude Mariabeeld en de oude relieken, die doorgaans 
              in de Kerk blijven, sommige zelfs achter slot en grendel, nu worden 
              meegevoerd in de processie. De intimiteit van het huis van God wordt 
              naar buiten gedragen, onder de blote hemel, en tijdelijk wordt zo 
              een soort grens overschreden of opgeheven, de grens tussen het alledaagse 
              en het heilige, de straat en het altaar, Misschien wordt zo ook 
              benadrukt dat het spirituele niet noodzakelijk een tegenstelling 
              is van het profane, maar eerder een kristallisering. Het aureool 
              van deze sacrale objecten, ook al zijn ze weggehaald uit hun beschermde 
              kerkomgeving, blijft afstralen op de toeschouwer, waardoor deze 
              stil wordt en eerbiedig het hoofd buigt.  
              Zoals ik na de processie met een gevoel van hoop en geloof in de 
              kracht van een solidaire gemeenschap naar huis ben terug gekeerd, 
              zo zullen wellicht ook velen van de andere 499.999 bezoekers met 
              gelijkaardige gevoelens uit Tongeren vertrokken zijn. 
                 
             |