27 december 2009 : eerste zondag na kerstmis
"Betlem is de stede daar is t geschied
voorwaar"
Liesbeth Daenen
Intredelied: 265: Nu zijt
wellekome
Welkom op deze
eerste zondag na Kerstmis. Wij zijn blij dat het kindeke Jezus geboren
is en ik zou jullie allen willen meenemen naar Bethlehem waar dit
alles is geschied, niet alleen volgens dit lied maar ook volgens
de evangelist Lucas. Hij heeft het opgetekend in Lc 2,4-7:
Ook Jozef
trok op naar de stad van David Bethlehem geheten om zich te laten
inschrijven samen met Maria zijn verloofde die zwanger was. Terwijl
zij daar verbleven brak het uur aan waarop zij moeder zou worden.
Zij bracht haar zoon ter wereld, haar eerstgeborene, wikkelde
hem in doeken en legde hem neer in een kribbe, omdat er voor hen
geen plaats was in de herberg.
Met tien lichtwerkers
kreeg ik de kans om in oktober op bezoek te gaan naar o.a. Bethlehem.
Het was de bedoeling om in Israël-Palestina samen te gaan mediteren
voor de vrede en verzoening. We zijn niet te voet gegaan maar met
het vliegtuig naar Tel Aviv en vandaar naar Jeruzalem waar we verbleven.
 |
 |
Vandaag neem
ik jullie mee op onze daguitstap naar Bethlehem. We vertrokken vanuit
Oost- Jeruzalem (dia) een oude ommuurde stad via een snelweg met
het zicht op nieuwe joodse nederzettingen naar Bethlehem. Om hier
te geraken moesten we via grote Gates en controleposten door de
muur heen. Deze muur is gebouwd door Israël om zelfmoordacties
en terreuraanvallen van de Palestijnen te voorkomen. Ze is een afscheiding
tussen Israël en de bezette westelijke jordaanoever of de westbank.
Ongeveer 600km lang in vier jaar tijd gebouwd. De vreemde vorm van
de muur is veroorzaakt door de omheining van het graf van Rachel,
de vrouw van David, zo kunnen de joden rechtstreeks naar dit graf.
De muur is beschilderd aan de zijde van de Palestijnen. Op de grens
bevindt zich een vluchtelingen kamp van de palestijnen, de muur
is hun nieuwe grens en heeft de olijfgaarden aan de andere zijde
geplaatst, zo is het speelterrein van de kinderen weg.
Enkele kilometers
verder ligt het centrum van Bethlehem met de oude kerk, basiliek
waar Jezus geboren is. Via een kleine deur kom je in een prachtige
ruimte, een oude Romeinse basiliek, met Romeinse mozaïeken,
deze kerk hoort toe aan de Armeense christenen, dit merk je ook
aan de verlichting (dia) en in de crypte is de plek waar Jezus is
geboren, ernaast is een kloostergang van de Franciscanen zij beheren
ook andere cryptes.
We zijn op een
avond nog eens terug geweest in Bethlehem omdat er een internationale
vredesmars was tegen het optreden van Israël in de Gaza strook
en Palestijnse gebieden. De burgemeester van Bethlehem en een Europese
afgevaardigde alsook de patriarch namen het woord. Zijn woorden
waren indrukwekkend een echt pleidooi voor gerechtigheid. Het raakte
me wel enorm het bezoek aan die stad, daar waar het kind van de
vrede geboren is. Nu is deze plaats omsingeld, bewapend en gekooid
met erin mensen die wachten op toeristen en werk om verder te kunnen
leven.
Lied 260: Zal er ooit
een dag van vrede
In het tweede
deel van deze woorddienst bezoeken we samen Oost-Jeruzalem. Het
is een prachtige oude ommuurde stad zonder autoverkeer met kleine
straten en winkeltjes het merendeel van moslims. Op vele plaatsen
is het Israëlische leger aanwezig meestal jonge soldaten: meisjes
en jongens die hun legerdienst vervullen allen goed bewapend.
Na een controlepost
komen we aan de Klaagmuur.Deze is indrukwekkend. Het was sukkoth
of Loofhuttenfeest en iedereen op zijn paasbest met een palmtak
herdachten de joden de doortocht in de woestijn, vandaar dat ze
dan eten onder de palmtakken. Het was een boeiend zicht met een
ontspannen sfeer. De mannen aan hun kant waren aan het zingen en
droegen de Thora-rollen rond, aan de zijde van de vrouwen was er
eerder een sfeer van veel verdriet en sereniteit. Als je voor deze
immense muur staat en je briefje met een wens of bede instopt dan
voel je je opgenomen in een groter geheel, enerzijds gaf die muur
je een gevoel van geborgenheid zoiets van: zeg het me maar
eens mijn kind, ik zal het wel oplossen, je staat er niet alleen
voor en anderzijds had ik zoiets van: "hoe houdt die
muur dit vol?" Hier komen de klachten en pijn van heel de wereld
samen. Hoelang kan deze muur dit nog dragen?
Voor mij was de Klaagmuur het symbool van moeder aarde die alles
draagt niet alleen het leed van heel de wereld maar ook de pijn
van alle tijden. Ik ben me wel bewust van de transformatiekracht
en de draagkracht van de aarde, maar voor hoelang kan ze dit nog
aan, als wij niet helpen om deze pijn te verlichten, als wij niet
helpen om het verleden los te laten en onszelf en anderen te helen.
Heel de geschiedenis van Jeruzalem is een van onverwerkt verleden,
heel de geschiedenis van de joden, de moslims , de christenen is
één van pijn om het aangedane leed, van frustraties
en zich niet begrepen voelen en dit gaat zo nog verder als we deze
pijnen niet kunnen lossen. s Nachts was het zeer rustig aan
de klaagmuur: moeder aarde herstelde zich in het maanlicht.
Luisteren we naar psalm 135:
Het godsvolk looft de heer
Gezegend uit Sion de Heer, die
zijn woonstede heeft in Jeruzalem, Godlof, Gezegend is hij die
in Jeruzalem woont, daar waar de wijsheid woont,
 |
 |
Jeruzalem heeft
op mij een enorme indruk nagelaten. In Jeruzalem is precies alles
heviger, intenser de rust en de onrust, het vreedzame en het militaire.
Ik heb nog maar zelden in het openbaar zoveel mensen zien bidden,
niet alleen voor de Klaagmuur, maar ook groepjes toeristen die al
biddend een kruisweg baden op de via dolorosa, wij die in parken
en crypten mediteerden,maar we waren niet alleen. Jeruzalem is één
gebedsruimte soms overdekt soms in de natuur. Het aantal kerken
in Jeruzalem is bijna niet te tellen. En al die kerken en godsdiensten
zijn in elkaar verweven.
Boven de Klaagmuur staat de rotskoepel en de al aksamoskee, als
je voor de klaagmuur staat hoor je soms de muezin oproepen tot gebed,
in de synagoge hoor je de kerkklokken luiden, in de H. Grafkerk
is een deeltje voor de kopten, een voor de Armeniërs en één
voor de orthodoxe kerk. De protestanten vereren het graf van Jezus
in een parkje ietsje verderop. Alle zijn ze hun geloof aan t
verkondigen en hun plek aan het bewaken, maar het wordt absurd zo
ineen verstrengeld en toch tegen elkaar op. Onze ochtendmeditatie
was een uurtje van inkeer, van inzicht om onze draagkracht te vergroten
om onze emoties van verzet en extase te verzoenen, om niet in een
oordelend betweterigheid te vervallen om verder proberen te begrijpen
wat er leefde in deze mysterieuze stad. Onze groep was een voorbeeld
van elkaar dragen op een humoristische speelse wijze.
  |
|
Jeruzalem is
een heilige plaats, het is een sacrale plek. De natuur was voor
mij daarvan het grootste bewijs, overal hoor je vogelgezang, de
zon is altijd aanwezig, de hof van Olijven is indrukwekkend, de
crypte waar Maria begraven is zo diep in de aarde, daar vind je
rust. Meermaals voelde dat gekibbel tussen al die godsdiensten als
kinderachtig en onnozel aan, als we de hemel en de aarde willen
redden wordt het tijd dat we stoppen met mijn god en uwe god tegen
elkaar uit te spelen. Er moet een einde komen aan mijn kerk en uw
kerk, aan mijn land en uw land, aan het slachtofferrol en de daderrol.
Het wordt tijd dat we inzien dat de hogere krachten voor iedereen
werkzaam zijn en dat het de taak is van iedereen om het leven voor
iedereen veilig te stellen en te behoeden. Het tijdperk van ik en
jij is voorbij we kunnen ons geen oorlog meer permitteren voor geen
enkele redenen. De zon die schijnt voor iedereen, en elke baby moet
kans krijgen om te leven, waar hij ook geboren is of dit nu in Bethlehem
of in Jeruzalem of in Jacamaca is.
Dat is zo mooi aan kerstmis; Hier wordt de zuiverheid en onschuld
maar ook de kracht en de mogelijkheid van een baby geëerd .
Is dit niet de basis van elk geloof? Het leven behoeden? In het
volgende lied waarmee we de woorddienst afsluiten wordt dit mooi
verwoord. Gij verschijnt ons aller wegen in de ogen van een
kind.
Lied 263: Gij verschijnt
niet op de wolken
In de St. Annakerk is er een fantastische
akoestiek, je kan er prachtig zingen, voor ons was er een groep
uit Korea. Wij hebben er ook ons best gedaan. Ik kon er niet weggaan
vooraleer ik ons lied gezongen had wie anders zou de wereld
dragen
en op dat moment waren jullie er allemaal, want ik
weet dat niemand anders dan jullie dit lied dat hier gecomponeerd
is kennen. Het was voor mij een ontroerend moment om mij met zovelen
verbonden te weten om de hemel te dragen.
Tafelgebed 153 Verschenen
is de mildheid
en lied 001: Wie anders zou de wereld dragen
Onze vader
Communie
Slotlied: 270 Vanwaar zijt Gij gekomen
Slotgebed (meditatietekst
aangeboden door Frank Coppieters)
Onder de gedachten,
tussen de gedachten
en rond de gedachten
de geweldige aanwezigheid
de klaarheid
de alom tegenwoordigheid
De stem van Jezus:
de heiligste plek ter aarde
is, waar de aloude haat
een huidige liefde is geworden
Als pelgrim van de vrede
moet je je informeren
de geschiedenis leren
en jezelf bij elke stap vergeven.
In iedereen die je ontmoet,
kom je jezelf tegen.
Alles op aarde is verbonden
zo als in de hemel.
Hier stoken oude en verse wonden
en toch overal
het kloppende hart van Christos
met de boodschap van
gerechtigheid - voor iedereen.
De mensheid staat voor
de poort
de tempel is van binnen,
is van iedereen,
behoort niemand toe.
Dit is een blijde boodschap
Jezus zegt,
onderwijs louter liefde
want dat is wat je bent.
Gabriel en Michaël
begeleiden jullie tocht.
|