|  
              
             2 april 2010: Goede Vrijdag: 
            Alles wat een mens kan lijden wordt door Hem gedragen.
            Kris Gelaude  
            
                 
                  
                 
                    
                    Fra Angelico: Kruisafneming  
                 | 
                 
               
            Inleiding 
             
              Dit is de avond van de weemoed 
                 
                om al het goede dat geen kansen krijgt.  
                De droom van menswording geminacht.  
                De bloesems en de groene twijgen  
                in hun onschuld geen levensdag gegund. 
                Dit is de avond van de liefde die geen woorden vindt.  
                Zij die in dienstbaarheid alleen maar  
                machteloos kan waken en nabij blijven. 
                Dit is de avond van de grote stilte,  
                waarin de hemel schreit  
                over het duizendvoudig onrecht.  
                En waarin God, eeuwige lotgenoot, 
                iedere mens die rouwt en lijdt 
                omarmt met sprakeloos erbarmen. 
             
            Stilstaan bij 
              het verhaal van Jezus lijden en bij dat van de hele mensheid, 
              kan niet zonder na te denken over onze eigen levensweg. Naast de 
              grootsheid is er ook het onvermogen, het ongeziene en dat wat gebrekkig 
              of beschamend was. Moge dat besef ons ertoe oproepen om de volle 
              verantwoordelijkheid voor ons bestaan te dragen en zo voor God te 
              staan.  
            Lied: Wat ik gewild heb (nr. 
              315) 
            Gebed 
             
              Het is volbracht. 
                Het leven van een mens, 
                doorstraald van kracht en schoonheid, 
                maar als een tak gebroken. 
                En nu de stilte valt 
                zijn er nog flarden 
                van die machteloze woorden: 
                Mijn God, 
                waarom verlaat Gij mij?. 
                Gij die toch zijt: eerste en laatste, 
                kunt Gij dit smeken horen? 
                Wees daar God, 
                in de leegte van de dood. 
                Roep in uw helend licht 
                allen die eens uw kind genoemd werden, 
                allen die liefhebben, 
                allen die opkijken in stil vertrouwen.  
                Aanhoor de mensheid 
                zoals Gij hebt gedaan voor Jezus,  
                uw zoon en onze broeder. Amen. 
             
            1ste Passieverhaal 
               
              Hoewel het lijden Jezus volkomen overrompelt en Hem zelfs in ontreddering 
              op God  
              doet roepen, blijft Hij vasthouden aan de keuzen die Hij om Gods 
              wil heeft gemaakt.. Tijdens zijn lijdensproces probeert men Hem 
              met alle middelen ook nog zijn waardigheid te ontnemen. Maar juist 
              zijn menselijke trouw verleent Hem een onaantastbare, een goddelijke 
              waardigheid.  
            Lezing uit het Marcusevangelie 
              15, 16-37 
            Lied: Nu valt de nacht (nr. 
              314) 
            2de Passieverhaal 
              Jezus kruisdood staat niet los van de broedermoord die volgde 
              op het paradijsverhaal. Daar waar het dodelijke de bovenhand krijgt 
              op het levengevende. Van alle lijden is niets zo onaanvaardbaar 
              en zo zwaar als dat wat mensen elkaar aandoen. Sinds eeuwen blijft 
              het verdergaan.  
             
              De doden 
                die ik gezien heb, kan ik niet tellen.  
                Het moorden begon op een dinsdag. We bleven de hele dag binnen 
                en keken door het sleutelgat hoe soldaten schoten op alles wat 
                bewoog. Niemand wist wat er aan de hand was. We hoorden granaatinslagen 
                en schoten, droge kloppen van knuppels, het hakken van machetes. 
                 
                s Anderendaags lag de stad bezaaid met lijken. Ik meldde 
                mij aan als vrijwilliger bij het Rode Kruis om de doden te helpen 
                begraven. We gooiden de naamloze lijken in een grote put, even 
                buiten de stad. Een jongenslichaam met ingebeukte schedel. Een 
                meisje dat met kogels was doorzeefd. Een moeder die probeerde 
                te vluchten op de weg naar de luchthaven, het hoofd half afgerukt. 
                Niemand werd geïdentificeerd. 
                Ik ben ervan overtuigd dat de verovering van Bukavu mijn volk 
                heeft veranderd. Daar hebben Congolezen leren doden. 
                Kinderen zijn betere vechtmachines dan volwassenen. Een kind dat 
                heel zijn leven in het geweld is opgegroeid, kent niets anders 
                en aarzelt niet. Als de kinderen een vrouw zien, verkrachten ze 
                die meteen, zonder medelijden. Ze gehoorzamen hun chef. Een hele 
                generatie kinderen is in de oorlog geboren, en wordt door de oorlog 
                gebruikt. 
                                     (Uit 
                het leven van Floribert Sebisaho, vluchteling uit Oost-Congo) 
             
            Lied: Blijf mij nabij (nr. 413) 
            3de Passieverhaal 
              Soms kan lijden zo onrechtvaardig en zo zinloos zijn, dat mensen 
              niet meer weten waar en hoe nog levensmoed te vinden. Dan rest hen 
              alleen nog het machteloze roepen, het uitschreeuwen van verontwaardiging, 
              het bidden en het treuren. Een aanklacht tegen iedere geweldpleging 
              die de aarde bezoedelt en doet beven.  
             
              Het heeft geen zin opnieuw te 
                willen starten. 
                De schoenen zijn oud en het hart is gebroken. 
                In het holst van de nacht kraken de meubels 
                en een vreemde, donkere vlinder fladdert onheilspellend rond 
                zonder verpozen. 
                Het heeft geen zin opnieuw te willen starten. 
                Hoe zouden wij ook kunnen  
                nu bloed sporen achterliet op de muur? 
                Hoe zouden wij ook kunnen  
                nu holle woorden het dode kind niet deden herleven? 
                Het heeft geen zin opnieuw te willen starten? 
                Ze wassen hun handen in onschuld en zeggen: Het spijt me. 
                Duizenden bloemenkransen  
                sieren der grijze grafstenen op het kerkhof. 
                Maar zijn armpjes reiken niet meer naar de maan, 
                zijn stappen weerklinken niet meer op het blauwe pad, 
                zijn lippen zingen niet meer.  
                Voortaan zijn alle gebeden, alle beloften nutteloos. 
                Ook het groen pas geboren graan 
                kan geen hoop meer geven. (
) 
                Onder de stenen ligt het kind, dood 
                En het zal niet levend worden. 
                                                          
                (Matilda Casazola) 
             
            Lied: Voor wie in duisternis 
              (nr. 411) 
            Duiding 
            Waarom 
              moet mijn kind sterven terwijl ik blijf leven? schreit de 
              moeder die weet dat er geen kans op genezing meer is. 
              Waar zijn mijn moeder en mijn vader? Waar zijn mijn broertjes 
              huilt een angstig kind, dat tussen het puin van de aardbeving verweesd 
              achterblijft. 
              Wanneer zal dit geweld ooit eindigen? Hoeveel doden moeten 
              er nog vallen? weeklaagt de man met het verminkte lichaam 
              in de armen, na weer een bomaanslag. 
               
              Hoe kunnen mensen elkaar dit aandoen? Waartoe dient al dit lijden? 
              En waarom overkomt het mij? Allemaal vragen die mensen in diepe 
              ellende blijven stellen. En er zijn geen antwoorden die tegemoetkomen 
              aan die ontreddering. Zelfs Jezus, wiens hele leven geleid werd 
              en gedragen door een onaanvechtbaar vertrouwen in God, zijn vader, 
              gaat deze weg van menselijke onmacht en radeloosheid. Laat 
              toch dit lijden aan mij voorbijgaan? smeekt Hij. En wanneer 
              Hij zich tenslotte in angst en duisternis voelt wegzinken, schreeuwt 
              Hij het uit: God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten. 
               
              Groter vertwijfeling dan die in het psalmwoord bestaat er niet. 
              Een mens kan veel doorstaan, verraad, vernedering, onrecht en pijn, 
              maar zich door God verlaten voelen, blijft het laatste, het allerergste. 
              Voor Jezus en voor elke mens. 
               
              Dat is onze menselijke ervaring. En toch kan je niet zeggen dat 
              daarmee alles wordt stuk geslagen of alle hoop teniet gedaan. Want 
              in het hulpeloze roepen blijft tegelijk het vertrouwen op Gods antwoord 
              nog altijd een beetje opflakkeren. En zou dit wanhopig smeken niet 
              kunnen betekenen dat mensen zich, op het ultieme moment met heel 
              hun ziel naar God keren, omdat zij erkennen dat Hij het laatste 
              woord heeft omtrent alle bestaan? Want ook telt wat de psalmist 
              verder in de psalm zegt. Gij zijt toch de heilige. Jezus 
              schreeuw tot God stond daar niet los van. Aan dat diepe weten klampt 
              een mens zich vast. 
               
              En wat in Jezus lijdensverhaal kan dan troostend zijn voor 
              ons? Nooit tijdens Jezus leven was het zijn bedoeling om het 
              lijden aanvaardbaar te maken of het te verheerlijken. Hij heeft 
              de rauwheid ervan gezien en heeft keer op keer geprobeerd om dat 
              te beantwoorden met helende aandacht. Dat was zijn manier om het 
              leven boven het lijden te plaatsen. Want niets kan voor Jezus boven 
              het leven staan, behalve dan Gods woord. Dat woord is heilig. Dat 
              is het enige onaantastbare. Ook in zijn diepste lijden, ook wanneer 
              Hij zelf de dood ingaat, het enige waarop Hij blijft vertrouwen. 
              Meer kan ook aan ons, stervelingen, niet gegeven worden. 
               
              Maar het meest troostende in Jezus lijdensverhaal is ongetwijfeld 
              dat Hij alles wat mensen pijnigt, kruisigt en ontluistert zelf doorstaan 
              heeft. Hij is geworden de weg die wij moeten gaan. En 
              daardoor kan gezegd worden dat Hij ook onze ziekten draagt. Onze 
              ellende, onze onmacht zijn Hem vertrouwd. Zijn wonden weerspiegelen 
              de wonden van de hele mensheid. Hoe vaak zeggen mensen niet over 
              hun lijden: Je moet het zelf hebben meegemaakt om het te kunnen 
              verstaan. Dat is gebeurd. Meer dan denkbaar is, is Jezus in 
              het lijden aan ons gelijk geworden. Dat is troostend. En waar het 
              lijden wordt mee gedragen, wordt reeds een stukje van de dood overwonnen. 
               
               
              In deze troost schuilt voor ons tegelijk een opdracht. Laten wij 
              ons raken door het lijden dat wij zien op onze weg. Laten wij het 
              niet wegpraten. Laten wij het met schroom en stilte tegemoet gaan. 
              Laten wij ons woord niet verheffen boven dat van de lijdende. Laten 
              wij mee dragen wat we kunnen dragen en leven blijven doorgeven, 
              tegen het dodelijke in. 
            Kruishulde 
            Bloemen, kaarsjes, op de plek waar 
              iemand met geweld het leven werd ontnomen. Het zijn simpele, maar 
              universele tekens van schroomvol medeleven en bewogenheid. Symbolen 
              overspannen de diepten van het onuitsprekelijke. Meer dan ooit blijven 
              onze woorden ontoereikend voor het mysterie van de liefde die in 
              Jezus mens werd en voor het lijden dat Hij daardoor op zich nam. 
              Laten wij ons hart en onze gedachten volstromen van heilige stilte, 
              terwijl wij onze bloemen bij het kruis zetten. 
            Litaniegebed 
             
              Laten wij, verstild door de gedachtenis 
                aan Jezus diepste lijden, 
                bidden tot God, wiens gegeven woord  
                boven alle menselijke lijden staat. 
              Voor onschuldigen die omwille 
                van haat en terreur de dood vinden. 
                Voor de moeders zonder middelen, die hun kinderen zien wegkwijnen 
                en sterven. 
                Voor de zinloze verkeersdoden en de slachtoffers van elke vorm 
                van geweld. 
                Voor wie ernstig ziek worden ten gevolge van een ziek gemaakt 
                milieu. 
              Samen: Voor uw aangezicht 
                (nr. 414) 
              Voor mensen die in hun waardigheid 
                geschonden worden. 
                Voor lichamelijk of geestelijk verkrachten in allerlei systemen. 
                Voor jongeren die een prooi worden voor seksuele misdadigers. 
                Voor de troostelozen die geen levenskracht meer vinden. 
              Voor uw aangezicht
 
              Voor allen die treuren om een 
                gebroken relatie. 
                Voor vluchtelingen die gescheiden van hun geliefden moeten leven. 
                Voor de tallozen die in het verborgene moeten lijden. 
                Voor allen die in hun stervensnood door iedereen verlaten zijn. 
              Voor uw aangezicht
 
              Voor diegenen die bij ziekte 
                en beproeving in stilte nabij blijven. 
                Voor allen die menselijke noden blijven lenigen in bedreigde gebieden. 
                Voor de naamloze toegewijden die medemensen nabij zijn. 
                Voor de velen die mensen samen brengen en recht doen. 
              Voor uw aangezicht
 
              Gebed over de gave van brood 
                God, wij bidden, 
                spreek uw kracht uit 
                over dit brood in onze handen. 
                Dat het een blijvend teken moge zijn 
                van Jezus,  
                die zich helemaal uit handen gaf, 
                zo gebroken als Hij was. 
                Gij die gezegd hebt: Ik zal er zijn, 
                laat dit waar zijn, omwille van Hem,  
                zolang er mensen zijn op aarde. 
                Wees de stem die ons roept om vrede 
                en om mededogen, 
                opdat wij uw woord zelf tastbaar maken, 
                een broeder zoals Jezus waardig. 
             
            Onze Vader 
            Communielied: Kom in mij (nr. 
              563) 
            Gedicht 
             
              
                 
                  |  
                     Nu alle sneeuw gesneeuwd 
                      en alle avonden 
                      vereeuwigd, 
                    zijt gij oneindig ruisen 
                      in het riet, 
                    uw mist gezalfd, 
                      uw lied gebalsemd, 
                    aan uw verrijzenis 
                      geen tijd, geen grens, 
                      geen winter meer, 
                    alleen  
                      uw heilig toeven, 
                      vriend van mist, 
                      vlakbij 
                      over mijn hinken 
                      en mijn naderen. 
                              (Fernand 
                      Florizoone) 
                   | 
                    | 
                 
               
             
            Gebed om zegen 
             
              Mogen wij de stilte van deze 
                avond in onze ziel meedragen. 
                Moge liefde ons optillen boven de machteloosheid die we kennen. 
                Moge God in lijden en in dood zijn menselijk gelaat tonen. 
                Moge Hij ons zegenen en thuisbrengen nu en in het uur van onze 
                dood. 
                Amen 
             
             
             |