![]() |
|||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
|
Door de verbetering van de landbouw was er meer welstand gekomen, waren er voedseloverschotten en groeide de handel. Kleine woonplaatsen werden belangrijke steden. De wereldlijke macht van de feodale heren brokkelde af ten gunste van de handelaars en nieuwe burgerij. Door de economische vooruitgang nam de drang naar winst toe en raakte iedereen, net als in de golden sixties, in de ban van winst en groei. Boeren breidden hun akkers uit, handelaars maakten grote winsten, de hogere geestelijkheid zocht naar gewin en macht. Vandaar dat in de 12°-13° eeuw allerlei armoedebewegingen ontstonden zowel binnen als buiten de kerk, zowel onder leken als religieuzen. Ook intellectueel had een belangrijke evolutie plaats. Men maakte kennis met de geschriften van Aristoteles waardoor op een nieuwe manier aan theologie werd gedaan. Het neoplatonisme maakte plaats voor een nieuw type denken. In die tijd groeide ook de drang om terug te keren naar de bronnen: de oerteksten, maar ook het leven van de eerste christenen. De inspiratie van Cluny en de monnikengemeenschappen nam af, ook zij waren immers rijk en machtig geworden. Niet de idee van het hemelse Jeruzalem zoals in het monnikenideaal stond op de voorgrond, maar het leven van de eerste christenen. Mensen keerden zich af van de kerk en de geldzuchtige geestelijkheid. Vandaar dat een beweging als de catharen op gang kwam of deze van de Waldenzen in Lyon. Men had geen behoefte meer aan sacramenten want daarvan bedienden de priesters zich om geld binnen te halen, maar kende enkel een initatieritus. Er groeiden onder andere binnen de catharen een beweging van de volmaakten, die vanuit een fundamenteel dualisme zich afzonderden en afzagen van alles wat lichamelijk was, van dierlijk voedsel, maar die als een hechte gemeenschap aan dienstbetoon deden en een rijke culturele traditie opbouwden. Denk maar aan de minnelyriek van de troubadoers De kerk zag hoe ze in hele streken niet meer attractief was en hoe mensen die naar spirituele verdieping zochten zich ontgoocheld van haar afkeerden. Vandaar dat men een oplossing zocht. Allereerst probeerde de paus monniken te sturen om door prediking mensen tot andere gedachten te brengen, maar deze monniken waren niet tegen hun taak opgewassen. Ze misten vorming en de ingesteldheid om te missioneren. Vandaar dat Bernardus van Clairvaux een brief naar de paus stuurt met de vraag een groep specialisten op te leiden. Ook hield het kerkelijk bestuur een belangrijk concilie waar richtlijnen werden uitgetekend om tot een sprituele reveil te komen. Het is in die context dat men het leven en werk van Dominicus moet begrijpen. Daarover zo dadelijk iets meer. Kyrie nr. 115 Gebed We bidden vandaag speciaal voor Paul Boxtale. Laten we ook bijzonder de jongeren van onze gemeenschap in ons gebed opnemen, die dit weekend samen zijn in de Ardennen.
Dominicus (1173? 1221) In de context,
die ik juist schetste, sticht Dominicus een nieuwe orde. Het moest
een orde zijn met een nieuwe structuur: niet zoals een abdij met
haar stabilitas loci waar monniken zich onderwierpen aan het gezag
van de abt als stem van God, maar geordend volgens het democratische
model van de stedelijke gilden met oversten die worden gekozen en
na enige tijd weer in het gelid gaan lopen. De leden moesten goed
gevormd zijn om het gesprek met niet-gelovigen aan te kunnen. Ze
moesten net als hun tegenstanders leven in armoede enkel een bijbel
mochten ze bezitten. Toen hij nog student was verkocht hij op een
dag al zijn boeken en gaf het geld aan de armen. Na zijn wijding
tot priester besloot hij met een groep priesters te gaan samenwonen
om zo te ontsnappen aan de vervlakking van de clerus. En toen hij
tijdens een reis door Europa de onverschilligheid en geloofsafval
zag, begon hij samen met zijn bisschop te preken. Tot hij tenslotte
ertoe kwam een groep predikanten te verzamelen en een orde stichtte.
Lezing uit het evangelie Lc.
10, 1-9 (de zending van de leerlingen) Homilie De geest van
Dominicus en zijn orde leeft ook hier in onze gemeenschap verder
zonder dat we ons dat altijd realiseren. Ik noem slechts enkele
punten die door de eerste grote figuren van de orde werden geformuleerd. Dat alles tekent ook onze gemeenschap: de manier waarop we voorgaan, vieren en binnen de viering Gods Woord tot leven brengen. In de persoon van Dominicus vieren we zo het leven en de inspiratie, die ons samen brengt, en die kleur geeft aan wat we in ons dagelijks leven aan ervaring en leven opdoen. Groot dankgebed: gebeden en
psalmen p. 138 |
||||||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |