26 juni 2011 : Sacramentsdag
Dirk Bouts: Laatste
Avondmaal (Sint-Pieterskerk, Leuven)
Rik Nuytten
Openingslied
Lied 102: "Onze hulp is in de naam van de Heer"
Openingsgebed
U danken wij,
goede God,
U zegenen wij
omdat Gij ons zegent,
onze namen hoog houdt
en ons een plaats onder de zon geeft.
U zegenen wij
om het brood dat ons smaakt,
om de vrienden
aan wie wij onszelf ontdekken,
om kinderen
die liefde en hoop belichamen
en met ons
én voor ons uit
de toekomst durven tegen gaan.
Weerhoud ons
van de vanzelfsprekendheid
waarmee wij dit alles aanvaarden.
maar laat ons evenmin los
als wij van dit alles
niet kunnen genieten.
Geef het ons te verstaan
als zegen
opdat eerst dan
het alles deelbaar wordt,
meer dan genoeg
voor zovelen. (Sytze
de Vries, Het rijk alleen Meinema 1998, p.105)
Goede morgen,
Vandaag is de zondag waar het werkjaar wordt afgesloten. Voor de
meeste jongeren zijn de examens achter de rug en kan gedacht worden
aan vakantie en tijd voor rust en uitleven in passies. Voor de leerkrachten
is het nog een week van evalueren, maar het einde is in zicht, en
ook op andere plaatsen wordt uitgekeken naar rustiger tijden.
In het kerkelijk
jaar is het ook een beetje zo. De paastijd is voorbij, Pinksteren
is afgesloten, we hebben het feest van de Drievuldigheid gehad en
de liturgische kalender zet ons weer op het spoor van de zondagen
door het jaar. Dat dacht ik toch toen ik ging kijken welke de voorgeschreven
lezingen voor vandaag waren. Maar tot mijn verbazing stond er in
de liturgische kalender dat het vandaag sacramentszondag is!
De meesten onder
ons hebben nog herinneringen aan sacramentsvieringen uit het rijke
roomse leven in al zijn pracht en praal! Aan het Lof, waar we uit
volle borst het Tantum Ergo zongen. Aan de oproep van
de parochiepriesters tot een voortdurende aanbidding in kerk. En
in iedere processie werd de monstrans met de hostie rondgedragen
als afsluiting, orgelpunt van de optocht. Allemaal dingen van een
vervlogen tijd.
En toch is er
iets overgebleven. Er gaan nog steeds processies uit, en de meeste
organisatoren zeggen dat ze nog steeds vrijwilligers vinden, de
meesten totaal onkerkelijk. En die vrijwilligers vinden het maar
normaal dat de monstrans met het sacrament door de priester wordt
meegedragen in de processie. Is er iets dat al deze mensen aanvoelen
als belangrijk, maar het moeilijk kunnen verwoorden?
Ik vind het belangrijk
om dingen uit het verleden niet achteloos en zonder nadenken overboord
te gooien. Ik ben heel dankbaar voor de waarden en inzichten die
mijn ouders mij gegeven hebben. Ik ken nog goed de verhalen die
mijn grootvaders vertelden over hun tijd. Als je wat verder kijkt
en wat dieper graaft gebeurt het vaak dat onze verre voorvaderen
heel interessante inzichten hadden die ons kunnen helpen, die een
verfrissende kijk te geven op problemen waar we nu mee worstelen.
Voor vandaag
stel ik voor om een middeleeuws schilderij dat hier in Leuven hangt
te gebruiken als leidraad voor een mijmering over het sacrament
van het brood.
Maar laten wij
eerst de lof van God zingen, zoals zo vaak gedaan wordt in processies
en optochten.
Lofzang Lied
585: "Alles wat adem heeft"
Homilie deel
1
Het schilderij
hierboven is Het laatste avondmaal van Dirk Bouts, een
drieluik dat in de Sint Pieterskerk van Leuven hangt. Het werd besteld
in 1464 door de confrérie van het Heilig sacrament en werd
vier jaar later in de kerk geïnstalleerd. De documenten rond
de bestelling zijn bewaard en je kan er lezen dat de schilder werd
bijgestaan door twee theologieprofessoren van de Leuvense universiteit.
Je zal zien dat het schilderij theologisch zeer goed in elkaar zit.
Ik heb me laten
leiden door een tekst over dit schilderij van Willem Barnard uit
zijn boek Stille Omgang. De tekst heeft de mooie titel Catechese
met het penseel. Trouwens, Marcel heeft dit schilderij en
de tekst van Willem Barnard gebruikt bij de viering van Witte Donderdag
in 2008.
Het schilderij,
een drieluik, is meer dan vijfhonderd jaar oud, gemaakt naar de
denkbeelden van die tijd. Luther was nog niet geboren! Het eerste
wat opvalt dat alles middeleeuws is, de vloeren, de kleren, de schouwen,
de zoldering, alles. Maar de themas die voorgesteld worden
zijn allemaal bijbels! Het middelste paneel stelt het laatste avondmaal
voor. Het is ook de titel van dit schilderij.
 |
De
leerlingen zijn allemaal gekleed in middel-eeuwse gewaden, voorname
mensen zoals men zich de leerlingen toen voorstelde. Let ook
op de compositie. Jezus zit centraal, zijn hand helemaal in
het midden van het paneel, in één lijn met de
hostie en met zijn gezicht, én met de deur achter hem.
De leerlingen zitten rond de tafel, twee zelfs met de rug naar
de toe-schouwer. En nu komt het merkwaardige, op de tafel staan
een schotel en vijf bekers; geen twaalf! En nu blijkt dat op
de joodse seider-avond, als het Paasmaal wordt gehouden, er
ook vijf bekers staan. Vier worden rondgegeven, en één
blijft staan voor de profeet Elia, de beker van de toekomst!
|
Wat de schilder
hier benadrukt is het sterke joods zijn van Jezus. Reeds in de middeleeuwen
had men dit door! We weten dat men vroeger het oude testament las
door de lens van het nieuwe testament, en daardoor veel waardevols
miste in het oude testament. Maar blijkbaar was die lens toch niet
helemaal troebel! (Klik) Rond het centrale paneel zijn er 4 paneeltjes
die oudtestamentische taferelen voorstelen die als het ware commentaar
geven over wat in het midden gebeurt. Je zou ze kunnen zien als
lezingen die wij gebruiken om de themas van de zondagviering
te verduidelijken. Het is als het ware een lezing die de betekenis
van het sacrament verduidelijken, toelichten. Pas in de relatie
tot wat het oude testament verhaalde wordt de betekenis van Jezus
en zijn handelen duidelijk. En dat wist de schilder heel goed!
 |
Laat ons
nu eens de tafereeltjes op de zijpanelen bekijken; we zullen
klokwijs rondgaan, beginnend van linksboven.
Dit tafereeltje stelt Abraham en Melchizédek voor.
Abraham is gekleed als een middel-eeuwse ridder en knielt
voor de heidense priester. De
heidense hogepriester reikt de vermoeide ridder brood en wijn.
Een voorafbeelding aan het sacrament dat Jezus aan zijn volgelingen
geeft.
En het
geeft te denken: de middeleeuwer die ons eraan herinnert dat
het belangrijk is de vreemdeling goed te verwelkomen!
|
 |
Het
volgende paneeltje toont het rapen van het manna in de woestijn.
Ook hier zijn de Israëlieten als middeleeuwers gekleed.
Het manna als voorafbeelding van de eucharistie. Je kon het
manna niet bewaren, je kon alleen nemen wat je vandaag nodig
had. Eucharistie als symbool van vertrouwen, het niet oppotten,
niet zelfzuchtig, maar met open vizier in het vandaag leven
en durven vertrouwen op wat komen zal.
En midden bovenaan zie je ook de voorstelling van Jahweh, discreet
op de achtergrond, die zorgt voor zijn volk.
|
Op het paneel
onderaan rechts zie je de profeet Elia. Hij slaapt, en wordt aangestoten
door een engel. Laten wij dit verhaal eerst beluisteren in de hertaling
van Nico ter Linden.
Lezing Elia
in de woestijn - Nico ter linden De profeet in de vis,
p204-205.
Homilie deel
2
 |
Ik
heb altijd van dit verhaal gehouden; het wordt gevolgd door
de openbaring van Jahweh aan Elia, nietin donder en bliksem,
niet in een aardbeving, niet in de storm, maar in een zachte
bries!
In dit tafereeltje geeft de engel brood en drinken aan de profeet,
en wordt eucharistie geduid als brood dat mensen opbeurt.
Het brood dat wij breken is ons geschonken ter bemoediging,
opdat wij altijd en in alle omstandigheden onze eigen weg van
bevrijding en overgave zouden durven gaan. Voorwaar een mooie
gedachte! |
 |
Het
paneel onderaan links stelt het joodse paasmaal voor. Bij het
paasmaal staan de mensen recht, om haastig Egypte te verlaten.
Het paaslam ligt op de schaal, en er staan ook vijf bekers op
de tafel.
Het tafereel is eng verbonden met het centrale paneel: Jezus
houdt ook paasmaal met zijn discipelen!
Ook compositorisch drukt de schilder de verbondenheid tussen
het nieuwe en het oude testament uit. Kijk maar eens naar beide
tafels. Let op de kleur van de tafellakens. |
Maar er is meer!
Als je het paaslam verbindt met een rechte lijn met de beeltenis
van Jahweh in het rechter boven-paneel, dan gaat de lijn recht over
het gezicht van Jezus! De betekenis is duidelijk denk ik. De hand
van de joodse huisvader wijst naar het paaslam, hat lam verwijst
naar Jezus, en Jezus verwijst naar de vader, die discreet op de
achtergrond staat. Theologie met het penseel!
Het sacrament
van het brood dat ons iedere week samenbrengt is een aansporing
om open te staan voor mensen met andere achtergronden, inzichten
en culturen; het herinnert ons eraan dat niet alles te plannen is,
maar dat vertrouwen op God en de medemens belangrijk is, en dat
het ons kan helpen op te staan uit depressie en vermoeidheid. En
dat alles door de persoon van Jezus van Nazareth, die ons gedurende
zijn leven naar de vader heeft verwezen en ons oproept om allen
samen dit verscheurd heelal prachtig te maken!
Lied 564:
""Zij die stom zijn, ver heen, koud, steen in steen"
Offerande
Muziek (Bach)
Canon 154
Lied 544: "Eet en drinkt"
Slotlied:
583: "Uit staat en stand"
Slotgebed
: (Voorbede wereldgroep)
Maandag laatst,
20 juni is door de VN uitgeroepen tot dag van de vluchteling.
Laten we op het einde van deze viering samen bidden voor een menselijke
en respectvolle aanpak van hun problemen.
Wij bidden in de eerste plaats voor de mensen die meestal zonder
enig bezit gevlucht zijn uit een mensonwaardig bestaan, vaak diep
getekend door heel veel ellende en leed. Dat de laatste hoop die
ze hebben op een beter leven niet stukgeslagen wordt. Dat ze bij
ons eindelijk kunnen thuiskomen. Laten wij bidden.
Voor de politieke verantwoordelijken, waar ook ter wereld, dat zij
op de eerste plaats bijdragen tot de bestaanszekerheid en veiligheid
van hun burgers. Laten wij bidden.
Dat beleidsvoerders in de gastlanden de voorwaarden creëren
opdat vluchtelingen zo snel mogelijk de gepaste opvang en begeleiding
krijgen waardoor ze zich bij ons sneller kunnen thuis voelen en
een volwaardig lid van onze samenleving. Laat ons bidden.
Dat allen die met de opvang en administratieve behandeling van asielaanvragen
betrokken zijn op de eerste plaats de mens zien achter het dossier.
Dat ze ten volle doordrongen zijn van het belang van een menselijke
aanpak boven bureaucratie, ook in moeilijke omstandigheden. Laten
wij bidden.
Voor gastvrijheid. Voor een inhaalbeweging in de zorg voor thuislozen
en woningloze mensen zonder papieren. Laten wij bidden.
Voor scholen, leraren en ouders in scholen met vluchtelingenkinderen:
dat ze blijven kiezen voor solidariteit en warm gemeenschap vormen
rond deze groep. Laten wij bidden.
En bidden wij tenslotte dat wijzelf op de eerste plaats de mens
zien in elke asielzoeker en naar het voorbeeld van Christus oog
hebben voor het appel dat van hem of haar uitgaat. Bidden wij dat
wij ons met hen verbonden voelen en bereid zijn wie het nodig heeft
te laten delen in onze overvloed. Amen.
|