11 december 2011
             Midden onder ons
            Els Van Hove 
            Vandaag is het 
              Gaudete zondag, Gaudete is het latijn voor weest verheugd. Weest 
              verheugd omdat vandaag de komst van de Heer aangekondigd wordt. 
              Wij zijn vandaag verheugd hier samen te zijn in de naam van de Heer 
              die wij, Vader, Zoon en Heilige Geest noemen. 
            Wij beginnen deze viering met een 
              zeer vrolijk lied uit onze zangbundel:  
              317 "De steppe zal bloeien". 
            Inleiding 
            Het is de gewoonte 
              om tijdens de vieringen in de adventstijd een plek te geven aan 
              de jaarlijkse campagne van welzijnszorg tegen armoede. Die is dit 
              jaar opgebouwd rond de slogan armoede is geen kinderspel 
              waarbij in het bijzonder de strijd tegen de armoede bij kinderen 
              wordt beoogd. Brigitte heeft vorige zondag de campagne uitvoerig 
              belicht, ik zal dat zeker niet opnieuw doen. We hebben straks wel 
              opnieuw Robbie op bezoek en ik wil het ook wel even hebben over 
              wat specifiek op deze derde adventszondag voorzien is. Het is vandaag 
              de actiedag in de campagne waarbij tijdens alle vieringen in Vlaanderen 
              wordt opgeroepen om een gulle bijdrage te leveren. Soms in collecte 
              omslagen , anders per omhaling of overschrijving. Het verbindt ons 
              vandaag in filosofenfontein met de bredere kerk en het lijkt wel 
              of wij daardoor een vlechtwerk vormen dat een steviger draagvlak 
              geeft aan de politieke en sociale doelstellingen van welzijnszorg. 
               
               
              De oproep tot actie sluit ook aan bij de lezing die we straks zullen 
              horen, waarin de omstaanders, al dan niet gedoopten, aan Johannes 
              de Doper vragen wat moeten wij doen?. Wat moeten wij 
              doen? Is dit niet een verwijzing naar een soort van hiernumaals 
              waarbij we ons streven naar het Goede concreter willen krijgen en 
              in het hier en nu gesitueerd? Wij kunnen dus inderdaad geld geven. 
              Anderzijds is er misschien toch ook iets meer mogelijk en nodig. 
              Het mag dan al zijn dat financiële armoede bestreden moet bijven, 
              misschien kunnen wij ook focussen op onze eigen, toegenomen, emotionele 
              armoede, want zo zou ik het wegvallen van betrokkenheid op de ander, 
              het miskennen van verbinding met de mensen om ons heen, eigenlijk 
              willen duiden.  
               
              Geld geven én het wegwerken van emotionele armoede, een tweeluik 
              hier en nu om een onrechtvaardige verdeling van middelen aan te 
              pakken. Actiezondag in de welzijnzorgcampagne. 
              Onze lezing van vandaag gaat dus over Johannes de Doper.  
            211 "Het lied van de doper" 
              (strofe 1 en 5 en 6) 
            We lezen de versie 
              van onze lezing over Johannes de Doper uit de straatbijbel 
              die enkele weken geleden het licht zag. Als knipoog naar de straatkinderen 
              die gemakkelijk ook kinderen in armoede zijn. Het empatisch vermogen 
              dat spreekt uit de hertaling (niet herinterpretatie) naar de taal 
              van deze kinderen is een voorbeeld, zo lijkt me, van betrokkenheid, 
              tegenpool van emotionele armoede
.. 
            Uit de torrie van mattie 
              (3:17) 
              Johnnyboy de Doper 
             
              Een man die 
                johnnyboy heette, maakte noize in de woestijn van Judea. Zijn 
                streetname was 'De Doper'. Niet omdat hij een hosselaar was, die 
                dope verkocht. Ook niet omdat hijzelf zo dope was, ofsow. Maar 
                hij doopte mensen met water. Hij doopte mensen in het water. Kopje 
                onder. Daarmee lieten ze zien dat ze zich schoon wilden wassen 
                van al hun fouten en een nieuw leven wilden beginnen. 
                Overal waar hij kwam, riep De Doper: Maak een U-turn, want 
                een nieuwe wereld is op komst! Jullie lopen op de verkeerde weg, 
                peeps! Het koninkrijk van God komt eraan! A New World Order! Revolution 
                is coming! 
                Over deze man had de profeet Jesaja al geschreven: Iemand 
                schreeuwt in de woestijn: Veeg de straten schoon, make way, 
                want de messias komt eraan! 
                De Doper droeg simpele streetwear van kamelenhaar. Maar verder 
                was deze man een soort kruising tussen een rastafari en zo'n into 
                the wild type dat je weleens op Discovery ziet. Een survivor. 
                Hij leefde van sprinkhanen en wilde honing, ik zweer het je vriend. 
                Uit alle steden en buurten kwamen de mensen naar De Doper. Zelfs 
                helemaal uit de grote stad Jeruzalem. Wholla, ze stonden in de 
                rij alsof de Media Markt faillissementsuitverkoop had. Ze lieten 
                zich door hem dopen in een rivier. Die rivier heet de Jordaan 
                (net als die buurt in Damsko). De peeps die zich lieten dopen, 
                vertelden De Doper alle slechte dingen die ze hadden gedaan en 
                alle fouten die ze hadden gemaakt. Ze wilden een nieuw leven beginnen. 
                Er kwamen ook religieuze leiders kijken. Toen De Doper hen zag, 
                riep hij: Slangen! Denken jullie dat je safe bent voor God? 
                Jullie vinden jezelf omin goed, hè? Jullie vinden jezelf 
                heel wat. Maar jullie zijn hypocriet. Als je zegt dat je bij God 
                hoort, laat het dan zien in je leven. Practice what you preach! 
                Ik doop met awa, maar na mij zal er een Man komen die doopt met 
                vuur. Deze Man zal dopen met de heilige Geest. And He will judge 
                you! De Doper maakte geen fa2. Deze kill was doodserieus. 
                Toen kwam Jezus uit postcodegebied Galilea naar de Jordaan. Hij 
                wilde door De Doper gedoopt worden. Maar De Doper zei: U 
                zou mij moeten dopen in plaats van ik U! Jezus zei:: Nee 
                swa, doe het nou maarwant het is de wil van God. 
                Aight, zei De Doper. Gelijk toen Jezus gedoopt was 
                en uit het water omhoog kwam, ging de hemel open. De Geest van 
                God kwam als een duif naar beneden. De duif ging op Jezus' schouder 
                zitten. En uit de hemel klonk een stem: Dit is mijn Zoon 
                van wie Ik hou. Hij is de bom! Van Hem word ik omin blij. 
             
            Bedenkingen bij de Evangelietekst 
            Het doet wat 
              met een mens, zon viering voorbereiden. Er is dus echt wel 
              veel te lezen en te vertellen over deze tekst. Het was toen ook 
              een donkere tijd waarin de mensen op zoek waren naar zingeving en 
              spiritueel wat op de dool waren. Enige gelijkenis met vandaag valt 
              wel op. Er waren verschillende dopersbewegingen die opriepen tot 
              gehoorzaamheid aan Gods wet. Jezus was getroffen door de verkondiging 
              van Johannes, was er ook naartoe gereisd en ging in op diens appèl 
              om zich te laten dopen. Het was een dopen om te ontsnappen aan Gods 
              oordeel, een zogenaamde Metanoia doop. Oproep tot omkeer. 
              Dit betekent eigenlijk NA-denken waardoor je van gedacht verandert 
              en dit omkeren in denken ook leidt tot omkeren in doen. Het gaat 
              om concrete daden  hier en nu... 
               
              En het had gekund dat niet Jezus met zijn beweging maar wel Johannes 
              met zijn volgelingen de overhand zou hebben gekregen in de spirituele 
              stroming die wij nu christendom noemen. Ze hadden veel gemeen maar 
              verschilden eigenlijk wezenlijk. Niet alleen in hun kledij en hun 
              culinaire voorkeuren, Jezus hield van tafelen met het betere wijntje 
              erbij, Johannes at slakken en sprinkhanen en gelukkig ook een beetje 
              honing. Er wordt overigens nogal wat getafeld in de bijbel en het 
              gaat er ook vaak over voedsel. Johannes predikte in de woestijn 
              en trok door zijn charismatisch optreden mensen naar zich toe, zo 
              ook Jezus zelf overigens. Jezus predikte in de steden en trok zelf 
              rond, hij zocht de mensen op. Waar Johannes oproept om het oordeel 
              van God te vermijden en zich daartoe te laten dopen roept Jezus 
              op tot het Rijk Gods.  
               
              De joden waren er toen van overtuigd dat zij in Gods plan de meest 
              begunstigde natie waren. Johannes haalt die gedachte onderuit en 
              vertelt hen dat ook zij aan het oordeel van God niet zullen ontsnappen. 
              Hij was een onheilsprofeet en hij zag in God een strenge rechter. 
              Jezus daarentegen focust op verblijdend nieuws en ziet God als heil 
              voor de mens. Johannes was er van overtuigd dat hij slechts de voorloper 
              was van de Heer. En met de Heer komt ook het oordeel, maar dat kon 
              men met vertrouwen tegemoet zien op conditie dat men deelt met de 
              medemens en zijn job doet zoals die moet gedaan worden. Eigenlijk 
              zegt hij zoiets als : onderschat niet wat je kan bereiken, in je 
              directe omgeving liggen mogelijkheden om Goed te doen, om mensen 
              tot hun recht te brengen. Waar wij hier en nu kleine dingen Goed 
              doen veranderen we de wereld. Actiezondag weet je nog wel.. 
            Lied 221 "Omdat hij niet 
              ver wou zijn" 
            Er is dus vanalles te vertellen 
              bij onze lezing vandaag. Ik wil graag meegeven wat voor mij de kerngedachte 
              is geworden. Ik ben in deze evangelietekst bij het lezen en herlezen 
              eigenlijk steeds teruggekomen op de zin Midden onder u
, 
              en we hebben dat zonet ook prachtig gezongen. Deze zin verwijst 
              voor mij naar een Goddelijke aanwezigheid in de mens, onder de mensen 
              en de uitnodiging daar naar op zoek te gaan. Evenzo kan ik die begrijpen 
              als een verzoek om ook zelf mijn leven en gedrag in te richten rond 
              het Goede en naar het Goede. Het brengt het Godsbeeld expliciet 
              naar hier ipv daarboven en maakt het concreet hier en vandaag met 
              aanspreking voor elke mens.  
            Dat deze ene 
              zin "Midden onder u
" voor mij in dit verhaal centraal 
              kwam te staan heeft ook te maken met een gebeuren hier in filosofenfontein. 
              Tijdens een viering kwamen er een aantal onder ons getuigen over 
              wat geloven voor hen betekende of inhield. Johan Fevery was één 
              van hen. Wij herbeluisteren wat hij toen vertelde. 
            Tekst van Johan  
             
              Wat betekent 
                geloven voor mij? Zoals zovelen ben ik opgegroeid in een gezin 
                waar de christelijke spiritualiteit voorop 
                stond, en in de studentenparochie heb ik zeer positieve levenservaringen 
                gehad in de vele gesprekken met Seppe Yperman, Herman Servotte 
                en zovele anderen. Ik probeer dan ook in de voetsporen te treden 
                van die zeer bijzondere man, Jezus van Nazareth, de zichtbare 
                uiting en duiding van Gods liefde voor de mensen. In tegenstelling 
                tot de toen geldende gewoontes stelde Hij het welzijn van iedere evenmens, 
                hoe die ook is, voorop en dit zelfs boven de strikte joodse wetten.. 
                Kinderen, vrouwen en zelfs vreemdelingen werden ook belangrijk. 
                Dit is de kern van de boodschap die Hij bracht. 
                Deze boodschap van liefde voor iedere mens, die we ontmoeten, 
                probeer ik ook door te geven aan mijn kinderen en kleinkinderen, 
                wat niet altijd eenvoudig is in deze tijd. Zo zei onze zoon toen 
                hij 19 jaar was o.a. na het lezen van Dawkins hoe kan je 
                in deze tijd nog geloven, moeder? Mijn vrouw vroeg hem toen: 
                geloof je nog in mij? Geloof je dat ik je nooit opzettelijk 
                kwaad zou berokkenen? Na even nadenken zei hij ja in 
                jou kan ik wel geloven. Misschien is geloven wel vertrouwen 
                hebben in iemand antwoordde zij Vertrouwen hebben 
                in een kracht die wij God noemen en die we ontmoeten in mensen. 
                Jongeren vragen ons ook waarom wij nog naar zondagsvieringen gaan? 
                Wij gaan, omdat wij ons daar telkens opnieuw laten inspireren 
                en aanmoedigen om evangelisch te leven, geloven is niet vrijblijvend. 
                Het gaat om een houding, waarbij het welzijn van de evenmens moet 
                nagestreefd worden, en dit in een wereld die, als je de mediakanalen 
                openzet, ons overspoelt met geweld, egocentrisme en liefdeloosheid.. 
                Soms vergeet ons kerkinstituut dat Jezus als een eenvoudige, wijze, 
                eerlijke, mens-nabije leraar rond trok, die het welzijn en de 
                waardigheid van zijn evenmens stelde boven de strikte wetten. 
                Zelf lees ik daarom nogal wat over de eerste kerkgemeenschappen 
                en over de joodse wereld in de eeuwen vóór 
                Christus, om mijn geloofstraditie beter te begrijpen. Ik lees 
                ook de kritische kristelijke denkers van onze tijd, die geloven 
                in een zoekende kerk en die proberen de traditionele leer van 
                de kerk te hertalen vanuit de wereld waarin we nu leven. Maar 
                toch besef ik, dat het slechts in het ontmoeten is van mensen, 
                die zich inzetten voor anderen , dat we iets van God kunnen ervaren. 
                Of zoals Johannes schreef in zijn eerste brief: "Niemand 
                heeft God ooit gezien, maar als we elkaar liefhebben blijft God 
                in ons, en is zijn liefde in ons volkomen geworden.
                 
             
            
            Dit is me zeer 
              bijgebleven en ik heb dat tekstje al vele malen herlezen. Het was 
              toen eigenlijk voor het eerst in 45jaar dat ik kon ontsnappen aan 
              de vraag of God bestaat, en voor het eerst dat ik niet meer gevangen 
              zat in het zeer binaire antwoord daarop ja of nee. De reflectie 
              van Johan en Maggy gaf aldus de derde weg. Midden onder ons dus. 
              En ik heb al veel plezier gehad aan dit zo voelbaar inzicht. Wanneer 
              Johannes dan aankondigt dat het Goddelijke onder de mensen en midden 
              de mensen verwacht kan worden greep ik automatisch terug naar die 
              derde weg - idee. En vanzelf werd die ene zin : Midden onder ons 
              , de centrale en opvallendste gedachte. 
               
              Iets doen aan wat ik de emotionele 
              armoede heb genoemd, en Marcel twee zondagen geleden verticale revolutie 
              in de diepte van ons hart. Dat keert ook terug naar deze gedachte 
              dat wij mensen, in de manier waarop we met elkaar omgaan, dat Rijk 
              Gods hier op aarde kunnen gestalte geven. En het zegt ook dat we 
              dat blijkbaar deze dagen wat aan het verliezen zijn.  
            Offerande  Lute music 
              of the renaissance  Robert Ballard - Corante 
            150 Tafelgebed : die naar menselijke 
              gewoonte 
            Communie: - Leonard Cohen  
              The Land of Plenty 
            Communielied : 218 Uit uw verborgenheid 
            Slotgebed 
             
              Bij alles wat gebeurt , 
                Schrikwekkend, mensonwaardig,  
                open ons hart en ons verstand 
                voor wat ook gebeurt, en geschiedenis maakt : 
                gerechtigheid die volbracht wordt  
                mensen die zich inzetten, 
                ten einde toe
 
                             (Huub 
                Oosterhuis, Kom ons bevrijden, pg 192, partim) 
             
            Mensen die zich inzetten, ten einde 
              toe.. Om de oproep van vandaag tot actie ook wat te laten nazinderen 
              tot in de huiskaner, midden onder u, kan je bij het buitengaan een 
              appel meenemen.. het is geen appel maar een appèl. 
            195 Zegening: "Met vrede 
              gegroet en gezegend met licht!" 
             |