26 februari 2012 Eerste zondag van de vasten
            Ides Nicaise 
            Vóór de viering: 
              The Mission, track 1 
            Opening  uit de Profeet 
              Joël (Marcel) 
             
              Blaas de ramshoorn op de Sion, 
                kondig een vastentijd af en roep op tot een plechtige samenkomst. 
                Breng het volk bijeen, laat heel Israël zich reinigen. 
                Breng de oude mensen tezamen, verzamel de kinderen, ook de kleintjes 
                aan de borst. 
                Laat de bruidegom opstaan van het bruidsbed, laat zijn bruid het 
                slaapvertrek verlaten. 
                Priesters, dienaren van de Heer, hef een smeekbede aan in de tempel, 
                tussen altaar en voorhal: 
                Ach Heer, spaar uw volk, uw eigendom, geef het niet prijs 
                aan spot en hoon van andere volken. 
             
            Lied: 319: "Woestijnlied" 
            Inleiding  
            Welkom in deze 
              eerste zondagsviering van de vasten. Een zondag met een paar straffe 
              verhalen uit de Bijbel, om ons aan te porren tot echte bekering. 
              We beginnen met een bijna mythologisch verhaal: de ark van Noach. 
              Het verhaal is overgenomen van andere godsdiensten uit Mesopotamië, 
              vooral het oud-Babylonische epos van Gilgamesj, en volgens archeologen 
              zou er wel een verband kunnen bestaan met een zware overstroming 
              ergens in het derde millennium voor Christus. De ark zelf is helaas 
              nooit teruggevonden, maar een 17-eeuwse jezuïet heeft er zelfs 
              de plannen van gereconstrueerd, zodat we nu weten waar de arenden 
              zaten, de olifanten, enz. De bijbelse versie van het verhaal is 
              zelf al ongelooflijk precies, omdat ze ook nog de exacte afmetingen 
              van de ark vermeldt, en dat hij drie verdiepingen telde, en uit 
              welk hout hij gemaakt was, en waar de deur was
 Ook nadien 
              hebben de Joden er allerlei leuke verzinsels aan gebreid, zoals 
              over de afvalverwerking, nieuwe kruisingen die onderweg ontstonden 
              tussen de mee reizende dieren, en ja - de rattenplaag aan boord... 
              Maar waarin ligt dan het echt bijbelse (religieuze) accent in dit 
              verhaal ? 
               
              Ten eerste zagen de Joden 
               in tegenstelling tot andere volkeren - in de ramp geen gril 
              van de natuur, maar een straf van Jahwe. Akelig hoe een God zo in 
              woede kan uitbarsten en zijn eigen schepping vernietigen. Hij zette 
              naar verluidt eigenhandig de sluizen van de zee en van de hemel 
              open. Gelukkig maar, nog in het Oude Testament legden de Joden vrij 
              snel dit Godsbeeld van zich af. We herinneren ons de prachtige onderhandeling 
              tussen Abraham en Jahwe als deze laatste op het punt staat de stad 
              Sodom te vernietigen. Uiteindelijk ziet Jahwe van dit plan af als 
              hij er ook maar één rechtschapen mens zou vinden. 
               
               
              Misschien omwille van dat archaïsche, on-Joodse en on-Christelijke 
              godsbeeld in het verhaal van de zondvloed, wordt dat deel van het 
              verhaal ook niet meer voorgelezen. De eerste lezing van vandaag 
              gaat enkel over het vervolg, waarbij God zijn regenboog in de wolken 
              plant en een nieuw verbond met Noach afsluit. Dit is pas echt een 
              typisch Joods accent: na de zondvloed begint als het ware een nieuwe 
              start van de schepping. Het volk kan met een propere lei herbeginnen: 
              een bekeringsmoment, een vredeswens. 
               
              Daarom hangt achter het altaar ook het bekende hongerdoek dat de 
              Haïtiaanse kunstenaar Jacques Chéry 20 jaar geleden 
              maakt: de bovenste helft, onder de regenboog, beschrijft de nieuwe 
              schepping, waar recht, vrede, harmonie en overvloed heersen na de 
              verlossing uit de hel van oorlog en uitbuiting. 
            Lezing: Genesis 9: 8-15 
            Lied 529: Hoort hoe God met 
              mensen omgaat 
            Commentaar 
            We zagen daarnet hoe de Joden een 
              mythe uit hun polytheïstische omgeving overnamen en een eigen 
              kleur gaven. Dat herinterpreteren is van alle tijden: het is eigen 
              aan traditie. In de 21ste Eeuw na Christus zouden gelovigen de aanleiding 
              van de zondvloed niet meer in een goddelijke toorn zoeken, maar 
              bij de klimaatverandering die het gevolg is van ongebreidelde groeidrift. 
              En het verzoenende gebaar in het tweede deel van het verhaal zou 
              er wellicht op initiatief van Noach en de zijnen komen. Zij zouden 
              vergiffenis vragen voor de schade die het volk aan de schepping 
              heeft toegebracht. Niet alleen aan de natuur, maar ook aan alle 
              slachtoffers van economisch machtsmisbruik, dat aan de oorsprong 
              van de ramp had gelegen. 
               
              Is het verkeerd om de Bijbel op die manier te hertalen? Ik denk 
              het niet, zolang we daarbij niet God zelf naar ons eigen inzicht 
              beginnen bijschaven. We zijn ons als moderne gelovigen, dankzij 
              de vooruitgang van de wetenschap, meer bewust geworden van onze 
              eigen rol en verantwoordelijkheid in de schepping. We weten bijvoorbeeld 
              dat de recente catastrofale overstromingen in Zuid-Oost Azië 
              steeds minder aan grillen van de natuur, en steeds meer aan klimaatverandering 
              te wijten zijn. De link tussen de armoede in het Zuiden en ecologische 
              roekeloosheid van het rijke Noorden is het grondthema van de campagne 
              die Broederlijk Delen tijdens deze vasten voert. 
               
              Tussen haakjes, zo belanden we bij dit dikke touw hier: het is de 
              rode draad die Broederlijk Delen door onze vasten weeft. Het touw 
              staat symbool voor trekken: samen met de boeren uit Colombia trekken 
              we aan hetzelfde zeel. God trekt met ons mee. Het touw staat ook 
              voor verbondenheid. Je zou kunnen zeggen dat God ons zijn verbond 
              als een touw toewerpt in de zondvloed die de globalisering aan het 
              worden is. 
               
              Laat het verzoenende gebaar echter niet alleen van God komen. Wij 
              zijn niet machtig en invloedrijk, maar wij kunnen heel concreet, 
              in onze levenswijze, het respect voor onze medemensen uit het Zuiden 
              en het respect voor de aarde gestalte geven. Jawel, bijvoorbeeld 
              door te vasten. Minder hoeven we niet te eten, maar wel anders  
              door minder vlees te consumeren. Volgens deskundigen is vleesproductie 
              namelijk de tweede oorzaak van de opwarming van de aarde. De campagne 
              dagen zonder vlees tijdens deze vasten wil daar mee 
              verandering in brengen. Vast dus mee - niet uit misplaatste zelfkastijding 
              of prestatiedrang, maar gewoon om zorgzamer om te gaan met onze 
              aarde en medemensen. Om mee een volgende zondvloed te voorkomen 
              ! (www.dagenzondervlees.be) 
               
               
              Bekering is ook in zekere zin het thema van de tweede lezing, uit 
              Markus, over de veertig dagen verblijf van Jezus in de woestijn. 
              Gek genoeg staan die bekoringen bij Markus niet in het lang en het 
              breed beschreven. Centraal staat de bezieling waarmee Jezus, na 
              zijn doopsel, zijn veertigdagentijd doormaakt in harmonie tussen 
              engelen en wilde dieren. Nadien keert hij opgeladen 
              terug naar Galilea om het Nieuwe Verbond van God met de mensen aan 
              te kondigen. 
              Achter deze versie, zo leerde ik van Marcel, steekt een hele christologie. 
              Het is interessant om te vergelijken hoe Matteüs en Markus 
              de komst van Jezus situeren in de heilsgeschiedenis.  
             
              * Bij Matteus lees je hoe Jezus 
                elke keer reageert met een schriftcitaat, omdat voor Matteüs 
                Jezus de nieuwe Mozes is.  
                * Markus beschrijft hoe Jezus in de woestijn samen met de wilde 
                dieren leeft en door engelen wordt bediend. 
             
            Op die manier riep hij het beeld 
              op van de tuin van Eden. Anders gezegd: voor Markus was Jezus de 
              nieuwe Adam.  
              Terwijl Adam (of dé mens, iedere mens) faalde, zal deze nieuwe 
              Adam slagen en zo heil brengen. Zoals met de regenboog een nieuwe 
              schepping begon, begint volgens Markus opnieuw een schepping dank 
              zij de figuur van Jezus. 
            Lezing: Markus 1: 12-15 
            Lied 310: een mens te zijn 
            Voorbeden / Lied 001 Wie anders 
              zou de hemel dragen 
             
               Bidden wij tot de God, die zijn 
                boog in de wolken zette als teken dat hij ons vertrouwen nooit 
                zal beschamen. 
                Voor mensen die het zich aantrekken dat de wereld beter kan. Zij 
                blijven geloven dat Gods boog ook vandaag in de wolken staat. 
                Zij hebben vertrouwen in het leven. Wij bevelen hen bij God aan 
                Allen: Wie anders
 
                Voor allen die honger lijden en uitgebuit worden. Dat ze verbondenen 
                ontmoeten die samen met hen plannen realiseren tot herschepping 
                van hun leefwereld. God, we bevelen hen bij u aan 
                Allen: Wie anders
 
                Voor hen die het zich aantrekken om weer op te bouwen wat door 
                natuurrampen, oorlog, onrechtvaardigheid of geweld vernietigd 
                wordt. Zij zijn een teken van Gods verbond met de mensen. God, 
                we bevelen hen bij u aan 
                Allen: Wie anders
 
                God, de aarde is van U en voor ons allen. Wij mogen haar bewerken 
                en beheren. Sterk onze goede voornemens in de naam van Jezus, 
                Uw zoon en onze Heer. Amen 
             
            Tijdens offerande: The Mission, 
              track 2 
              Groot dankgebed 162 
              Onze Vader 
              Tijdens de communie: The Mission, track 3 
              Lied 195: Zegening 
              Na de communie: Ademend in al wat leeft (J. De Roeck  in: 
              Adem halen, p.129) 
              Videoclip Dagen zonder vlees 
              Zegen en wegzending  
             |