23 september 2012: Omwille van Ibrahim en Isa
            Ides Nicaise en Mevlüt 
              Akgüngör 
            Verwelkoming  
            Openingslied 570: "Gezegend 
              die de wereld schept" 
            Openingsgebed (samen) 
             
              In naam van Allah, de Barmhartige, 
                de Genadevolle. 
                Alle lof zij God, de Heer der Werelden. 
                De Barmhartige, de Genadevolle. 
                Meester van de Dag van het Oordeel. 
                U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp. 
                Leid ons op het rechte pad, 
                Het pad van hen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken. 
             
            Inleiding 1  
            Een jaar geleden 
              deelde ik met jullie een boeiende kennismaking met de figuur van 
              Fetullah Gülen, en Turkse moslim geestelijke die een enorme 
              invloed heeft op zijn land en op de interreligieuze verhoudingen 
              op wereldniveau. Ik hoorde over Gülen via Turkse Vlamingen 
              die ik via het werk had leren kennen, en met wie ik intussen bevriend 
              ben geraakt. 
               
              Mijn Turks-Vlaamse vrienden 
              gaven mij dit voorjaar een ongelooflijk geschenk: ze nodigden mij 
               samen met 3 andere collegas - uit voor een begeleide 
              rondreis door de geboortestreek van Abraham, het huidige Zuid-Oost 
              Anatolië. Ik kon er nader kennis maken met de bonte verscheidenheid 
              van culturen (Turkse, Koerdische, Arabische, Zaza) en van godsdiensten 
              (islam, jodendom en Aramees-christelijke kerk). Dit alles in een 
              streek met sporen van een grootse, 12000 jaren tellende geschiedenis, 
              het oude Mesopotamië. Het dóet je wat, om op zintuiglijke 
              wijze geconfronteerd te worden met de geboorteplaats van een bijna 
              mythische figuur als Abraham. 
               
              Mevlüt Akgüngör, zijn vrienden en ik willen jullie 
              in deze viering mee laten proeven van de sfeer van die reis: niet 
              zomaar een interessante toeristische trip, maar een stukje pelgrimstocht 
              door een land van genade. 
            Lied 529: "Hoort hoe God 
              met mensen omgaat", strofen 1-5-13 
            Inleiding 2 
            Ibrahim werd 
              geboren in Oer (nu Urfa genoemd), in een grot die nu nog dagelijks 
              bezocht wordt door honderden gelovigen. Rond de grot is een heiligdom 
              gebouwd, met een madrassa (dat is een islamitisch vormingscentrum), 
              een synagoge en een christelijke kerk vlak bij elkaar. Behalve het 
              prachtige uitzicht van de elegante gebouwen wordt de bezoeker getroffen 
              door de heel bijzondere sfeer van dit heiligdom. Er zijn geen souvenirkraampjes, 
              geen toeristische industrie, geen magische rituelen van verschijningen 
              en wonderbaarlijke genezingen. Er heerst een sfeer van ingetogenheid, 
              gebed, vrede, gastvrijheid.  
              We wandelden samen door het heiligdom en kwamen ergens in een soort 
              salon terecht, waar we gingen zitten en in gesprek raakten over 
              enkele hete hangijzers in de interreligieuze verhoudingen in ons 
              land: de rel rond het hoofddoekenverbod, het salafisme, de islamofobie
 
              Tijdens ons gesprek verscheen een kelner die ons zonder iets te 
              zeggen water en thee aanbood. Hij verdween even zwijgzaam als hij 
              verschenen was. We kregen geen rekening.  
               
              Eenzelfde sfeer proefden we in Antep, toen we door de oude stad 
              wandelden en een 16e-eeuws koffiehuis binnen stapten. Terwijl we 
              genoten van een heerlijk kopje pistache-koffie kwam de eigenaar 
              van het koffiehuis ons vergezellen. Hij vertelde honderduit over 
              de geschiedenis van zijn huis, over de stad en het naburige klooster 
              van Mevlevi-dansers (een traditionele dans van monniken, met wervelende 
              draaibewegingen, die uitmondt in een soort biddende extase).  
              Tijdens het verhaal van onze gastheer verscheen een groepje muzikanten 
              die ons vergastte op een privé-concertje. Ik verwachtte dat 
              ze nadien met de pet zouden rond komen, maar neen, ze verdwenen 
              weer en lieten ons rustig verder praten. Hoe ontwapenend is het 
              om in zon historische trekpleisters gewoon vriendelijk ontvangen 
              te worden, zonder de minste commerciële bijbedoeling!
 
              Zoals Mevlüt jullie zal vertellen, gaat deze cultuur van gratuïete 
              gastvrijheid terug op onze gemeenschappelijke stamvader zelf: Ibrahim. 
            Eerste lezing 
              (Mevlüt) over Ibrahim + commentaar 
            Goede vrienden, 
              Het is voor mij een ware genoegen om vandaag voor jullie te mogen 
              spreken. Zoals Ides het daarnet vertelde heb ik recent het geluk 
              gehad om met hem en een groep academici een reis te organiseren 
              naar Istanbul en Zuid-Oost Turkije, een regio waar duizenden jaren 
              verschillende volkeren, culturen en religies met elkaar hebben geleefd. 
              Uitgestrekt over de Mesapotamië vallei herbergt de regio talloze 
              verhalen van profeten en godvruchtige dienaars die zich ingezet 
              hebben voor een vreedzaam samenleven. Eén van de steden die 
              we bezocht hebben was Urfa. Deze stad wordt ook de stad der profeten 
              genoemd omdat volgens de islamitische traditie Abraham er geboren 
              is en Job, Elias en Jethro er geleefd hebben.  
               
              Abraham of Ibrahim (in het Arabisch) neemt een bijzondere plaats 
              in onder de moslims. De Profeet Mohammed (vzmh) zegt over hem:  
              Elk profeet heeft een voogd. Mijn voogd is Abraham. Ik zal 
              aan de hand van enkele verzen uit de Koran een beeld schetsen van 
              wat Abraham voor ons moslims betekent en enkele van zijn eigenschappen 
              weergeven. 
               
              Een sterk geloof, overgave aan God en rationaliteit 
              Abraham werd geboren in een zeer materialistische polytheïstische 
              samenleving. Zijn vader was een befaamd beeldhouwer en maker van 
              afgoden. Al heel vroeg keerde Abraham de rug toe aan de afgoderij 
              van zijn vader en zijn volk. Hij had een onderzoekende en kritische 
              geest, waardoor hij stap per stap de Schepper gevonden heeft. De 
              Koran vertelt dit op de volgende manier : (soera 6:74-79) 
             
              Abraham zei 
                tegen zijn vader Terah: Beschouw je een aantal beelden als 
                goden? Eerlijk gezegd zie ik jou en jouw stam dwalen. Zo 
                hebben wij Abraham de Engelen van de hemelen en aarde laten zien 
                om hem tot de sterk-gelovigen te maken. Hij zag een ster in het 
                donker van de nacht en zei: Dat is mijn Heer. Toen 
                de ster verdween, zei hij dat hij niet hield van verdwijnende 
                dingen. 
                Wanneer de maan opkwam, zei hij dat dat Zijn Heer was. Zodra deze 
                ook onderging zei hij dat wanneer zijn Heer hem het rechte pad 
                niet wijst, hij tot de afvalligen behoort. De opkomende zon aanschouwend 
                zei hij dat dat zijn Heer was, omdat deze groter was. Toen deze 
                ook onderging, wendde hij zich tot zijn volk en zei : O 
                mijn volk, ik ben ver van wat u (ipv God) vereert. Ik heb mijn 
                gezicht, als rechtgelovige gewend tot God die de hemelen en aarde 
                schiep en ik ben niet van de afvalligen. 
                Om zijn volk te doen inzien van hun fout , bedacht Abraham het 
                volgende: hij sloeg met een bijl alle afgoden stuk en hing de 
                bijl aan de grootste afgod die hij intact liet. Toen zijn vader 
                en zijn volk dit merkten en Abraham beschuldigden van deze ravage 
                en heiligschennis wees hij met zijn vinger naar de grootste 
                afgod en zei: Misschien heeft hij dat gedaan ?. Natuurlijk 
                geloofde niemand hem. Hierop reageerde hij en zei :Hoe kunnen 
                jullie dan deze afgoden aanbidden, als zij zelfs niet in staat 
                zijn om zichzelf te beschermen ? 
             
            Abrahams 
              inzet voor het geloof in de ene God stuitte tegen de borst van de 
              toenmalige tiran, nimrod. Hij beval om Abraham te catapulteren in 
              een reusachtig brandstapel. Maar God beveelt het vuur om Abraham 
              niet te branden en valt op een miraculeuze manier in een paradijselijke 
              tuin. De plaats vanwaar hij gecatapulteerd werd alsook de plaats 
              waar hij is gevallen, zijn vandaag nog te bezichtigen in het oude 
              stadscentrum van Urfa.  
               
              Zachtmoedigheid en verantwoordelijkheid 
              Ongetwijfeld zijn alle Gods boodschappers aan God trouw met een 
              onverwrikbaar geloof en genade jegens de mensen. In de Koran wordt 
              dit kenmerk bij Abraham apart benadrukt : Abraham was zachtmoedig, 
              vol meegevoel en vol overgave aan God (11:75). De volgende 
              verzen tonen zijn barmhartigheid : (19:42-45) 
             
              O mijn 
                liefste vader waarom dien jij wat niet kan horen, niet kan zien 
                en wat jou niets baat ?  
                O mijn liefste vader, tot mij is kennis gekomen die tot 
                jou niet is gekomen. Aub volg mij, en ik zal jou op een effen 
                weg leiden 
                O mijn liefste vader, dien de satan niet. hij is weerspannig 
                tegen God. 
                O mijn liefste vader, ik ben bang dat een straf van de Erbarmer 
                jou zal treffen en dat jij ook een volgeling van satan zal worden. 
             
            Zijn vader wil 
              echter niet luisteren en zei dat Abraham kan vertrekken. Abraham 
              gaat, maar met een groet van vrede en de belofte voor zijn vader 
              te zullen bidden. Vrede zij met je. Ik zal mijn Heer voor 
              jou om vergeving vragen; Hij is voor mij welwillend (19:47) 
               
              Gastvrijheid en solidariteit 
              Abraham staat bekend om zijn gastvrijheid. Het Turks kent gezegdes 
              zoals Abrahams overvloed en Tafel van Abraham. 
              De overlevering zegt dat Abraham nooit zonder gasten aan tafel ging. 
              En men gelooft dat naarmate men het eten deelt met anderen, God 
              de mens nog meer voedsel zal schenken. 
              De rampzalige tweedeling van het rijke Noorden en het arme 
              Zuiden in de wereld van vandaag, de armoede en honger die 
              heersen in vele delen van de wereld, laten zien hoezeer het noodzakelijk 
              is om de vrijgevigheid van Abraham te institutionaliseren en te 
              verbreiden. 
               
              Abraham vriend van God 
              In de Koran is Abraham Khalil, Gods innige vriend, zoals 
              in de vers (4:125): En toen nam God Ibrahiem als boezemvriend. 
              De gemeenschappelijke erkenning van Abraham als vriend van God kan 
              moderne mensen zoals wij nog steeds aanspreken. Het herinnert ons 
              aan dat op het diepste niveau geloof eerder een nauwe en persoonlijke 
              relatie is met God. Abraham, khalilullah, blijft 
              een model voor joden, christenen en moslims omdat hij ons inspireert 
              om de eigen relatie met God te verdiepen, een relatie dat bestaat 
              uit liefde, gehoorzaamheid en vertrouwen, een relatie waarin wij 
              trachten net als Abraham Gods dienaar te zijn. 
               
              Zoals we allen weten is Abraham de aartsvader van de drie monotheïstische 
              religies. Het is het geloof van Abraham in de enige en heilige God 
              dat de diepste verbinding vormt tussen joden, christenen en moslims 
              omdat het aan de oorsprong van onze religieuze geschiedenis ligt. 
              Door de eeuwen heen hebben theologen, denkers en mystici uit de 
              drie tradities in de verhalen over Abraham zoals verteld in de Heilige 
              Boeken, volop materiaal voor beschouwing en bezinning gevonden. 
              Gezien joden, christenen en moslims de grootste deel van de wereldbevolking 
              vormen is de dialoog tussen deze onontbeerlijk voor de wereldvrede. 
              De persoon van Abraham zou hiervoor een gemeenschappelijk vertrekpunt 
              kunnen betekenen. Moge God, de Barmhartige en de Genadevolle, onze 
              harten vullen met zijn onmetelijke Liefde en ons allen leiden naar 
              vrede. 
            Lied 589: "Geen weg is 
              te lang" 
            Inleiding 3  
            De gastvrijheid 
              van Ibrahim konden we ook elders op onze reis door Zuid-Oost Anatolië 
              ervaren. Elke dag, van s morgens tot s avonds, hadden 
              we boeiende ontmoetingen met de meest uiteenlopende mensen, groepen, 
              kerken: altijd even respectvol en vredevol. De Hizmet-beweging, 
              geïnspireerd door Fetullah Gülen, vormde de rode draad 
              tussen deze ontmoetingen. Hizmet betekent dienst aan de samenleving. 
              Die beweging is in Turkije als een lopend vuurtje van inzet voor 
              armen en minderheden, van vrede en broederschap. We bezochten o.a. 
              de NGO Kimse Yokmu, een organisatie voor noodhulp bij natuurrampen 
              of oorlog. De naam betekent, letterlijk vertaald Is daar iemand? 
              (de typische roep van reddingswerkers). Ze is bekend om de snelheid 
              en efficiëntie van haar hulp. Bij een recente ramp was ze binnen 
              de vijf uren terplaatse. Naast noodhulp probeert Kimse Yokmu ook 
              directe menselijke banden te smeden tussen gezinnen uit helpende 
              en ontvangende streken, en investeert ze in waterputten, scholen 
              en ziekenhuizen, en bovenal in de opleiding van leiders voor de 
              getroffen gemeenschappen. Kimse Yokmu is nu o.a. actief in de vluchtelingenkampen 
              in de grensstreek met Syrië. 
               
              Een ander bezoek in Gazi Antep bracht ons naar Dunia TV, een private 
              televisiezender gefinancierd door sympathisanten van de Hizmet-beweging. 
              Dunia TV ijvert voor de culturele ontvoogding van de Turkse Koerden. 
              De zender stelt zich heel voorzichtig op, want politiek moet ze 
              over eieren lopen. Kritische duidingsprogrammas zal je op 
              deze zender niet horen; maar wel Koerdische muziek, kookprogrammas 
              met Koerdische en andere gerechten, en veel cultuur. We hadden ook 
              meerdere ontmoetingen met Koerden van verschillende rangen en standen: 
              professoren, dorpshoofden, boeren, leekrachten, een truckchauffeur. 
              Sommigen vertelden hoe hun tieners ontvoerd waren door de PKK om 
              in de bergen mee de guerillastrijd tegen de regering te voeren, 
              terwijl de ouders zelf hunkerden naar een gewoon samenleven in vrede. 
              Niet afscheiding is hun doel, maar wel het recht om hun eigen taal 
              te gebruiken en ze op school te mogen leren. De Hizmet-beweging 
              ijvert voor een grondwetsherziening in die zin, en het ziet ernaar 
              uit dat die nieuwe grondwet er weldra zal komen. We bezochten in 
              de buurt van Mardin ook een school, Atak Kolej, opgericht door Hizmet- 
              sympathisanten, waar Koerdische kinderen samen op de banken zitten 
              met kinderen van Turkse officieren en kinderen van andere minderheden. 
              De school heeft als eerste in gans Turkije de toelating bekomen 
              om Koerdische taalles te geven, al moet ze dat nog volledig op eigen 
              kosten doen.  
               
              Eén van de mooiste staaltjes van interculturele en interreligieuze 
              verbroedering zagen we in Kuzgunçuk, een district van Istanbul, 
              waar een Armeens-christelijke kerk, een moskee en een synagoge op 
              een boogscheut van elkaar staan. Op zich niet zo uitzonderlijk, 
              ware het niet dat Turken en Armenen een eeuw geleden met getrokken 
              messen tegenover elkaar stonden. Het conflict rond de Armeense genocide 
              van een eeuw geleden is in Turkije nog een gapende wonde. In deze 
              buurt heeft de Armeense christengemeenschap echter een stuk grond 
              afgestaan, en ook nog geld ingezameld voor de bouw van de moskee. 
              De imam en de beheerder van de kerk hebben elkaars sleutel en helpen 
              elkaar bij allerlei klussen.  
               
              Ik zou nog veel willen vertellen maar de tijd gebiedt me om bondig 
              te zijn. Mij klinkt de boodschap van de Hizmet beweging heel vertrouwd 
              in de oren: ze is even evangelisch als die van christelijke organisaties 
              zoals Caritas of Wereldsolidariteit. Het kan niet anders of binnen 
              enkele jaren ontstaan in Vlaanderen en Europa heel wat allianties 
              met deze beweging. Ze gaat voort op diezelfde stamvader Abraham, 
              is gedreven door datzelfde goddelijke vuur dat ons beroert. Meer 
              dan welke theologische beschouwing ook zal het dàt enthousiaste 
              maatschappelijk engagement zijn dat ons bij elkaar brengt. Daarom 
              vond ik de evangelietekst van het zout der aarde zo 
              toepasselijk voor deze viering. 
            Tweede lezing: Mt 5: 13-16 
            Jullie zijn het zout voor deze 
              wereld. Als het zout zijn kracht verliest, is er niets anders om 
              het weer zout te maken. Het deugt nergens meer voor. Je kan het 
              alleen weggooien op straat waar de mensen erover heen lopen. 
              Jullie zijn het licht voor deze wereld. Een stad die op een berg 
              ligt, kan niet verborgen blijven. Je steekt ook geen lamp aan om 
              hem onder de korenmaat te zetten. Neen, je zet de lamp op de standaard, 
              dan straalt hij licht uit voor allen die in huis zijn.  
              Zo moeten ook jullie als een lamp jullie licht laten stralen voor 
              de mensen. Dan kunnen zij het goede zien dat jullie doen, en zullen 
              zij jullie Vader in de hemel prijzen. 
            Commentaar (Mevlüt) 
            Lied 552: "Maak ons tot 
              het zout der aarde"  
              Tijdens offerande: soefi-muziek door Mevlüt & vrienden 
            Groot Dankgebed (vrij naar 
              Oosterhuis, Kom over ons  Gezongen Liedboek 
              p.182) 
               
             
              Wie zullen wij aanbidden en geloven 
                en wie is onze woorden waard 
                en groter dan ons hart? 
                Als er een God is die de mensen liefheeft 
                hoe is zijn naam?Allen 
                Gij die weet wat in ons omgaat 
                En ook verstaat wat nooit gezegd kan worden 
                Hoor onze ziel die wacht en bidt 
                En die zich wendt en keert 
                En zoekt naar uVoorg. 
                Gij met uw naam onnoembaar, God 
                Woord onberekenbaar 
                Droom, dwaasheid, kracht, bevrijding 
                Gij die uw weg gaat ongezien 
                God van vreemdelingen,  
                God van mensen, lopend vuur 
                Gij ongehoord in deze wereld 
                Open de deuren van uw licht 
                Dat wij U mogen zienAllen 
                Open de deuren van ons hart 
                Ontknoop de touwen die ons binden 
                Machten van duisternis, wanhoop, geweld. 
                Gij die bevrijder wordt genoemd,  
                Waarom moeten wij slaven zijn, 
                Knechten van wantrouwen en haat ?Voorg. 
                Gezegend zijt Gij 
                Om Israël, uw heilige wijnstok 
                Waaraan Gij ons deel hebt gegeven 
                Door Jezus uw dienstknecht 
                Gezegend om het levend voorbeeld 
                van Ibrahim tot Mohammed 
                Om alle profeten die Gij ons gezonden hebtAllen 
                Als het geen droom is 
                Wat ons gezegd werd 
                Dat er goed land zal zijn   
                Een stad van bomen als een tuin 
                Met woningen voor iedereen 
                Geef ons dan daar te komen 
                En zet voor ons een tafel neer 
                En geef ons brood 
                Dat als een lichaam voedt.Voorg. 
                Als er een weg is naar U toe 
                Een mens, 
                Richt onze voeten dan, 
                Geef ons die mensAllen 
                Als hij het is, Jezus uit Nazaret, 
                Die heel zijn ziel gegeven heeft, 
                Als water uitgegoten werd, 
                Als lam geslacht, 
                Stuk brood gebroken, beker wijn geschonkenVoorg. 
                Als er dan leven is voor deze wereld 
                Geef ons, rondom dit brood en deze beker 
                De kracht om hem te volgen 
                En dat door ons, in ons, 
                Uw naam worden geleefd, geheiligd 
                Uw koninkrijk van vrede komen zal, 
                Brood van gerechtigheid, 
                Mensen voor mensen, 
                Uw wil gedaan wordt, 
                Nieuwe hemel, nieuwe aarde, 
                Open die deur 
                Die niemand sluiten kan.Allen 
                Als Gij de God zijt 
                Die de mensen liefhebt, 
                Open ons dan voor U 
             
            Onze Vader + vredeswens 
              Communie 
              (tijdens communie: muziek door Mevlüt & vrienden) 
            Bezinningstekst: "In het 
              voorbijgaan"  
               Een gelukkig toeval wil, 
              dat vandaag het nieuwste boek van Kris Gelaude aan de pers wordt 
              voorgesteld: Voor wie verstilling zoekt. In dat boek 
              staat een gedicht over Abraham, gastvrijheid, ontmoeting
 dat 
              heel toepasselijk is voor deze viering. Met toelating van Kris geven 
              we jullie een avant-première: 
             
              Soms is een woord genoeg, 
                zomaar in het voorbijgaan. 
                Onder de luifel van vertrouwen, 
                een ogenblik van aandacht 
                dat herkenning biedt. 
                Vraag het aan Abraham 
                die in de hitte van het middaguur 
                drie stofferige vreemdelingen voor zijn tent vond. 
                Vraag het de waterdraagster, de Samaritaanse, 
                die werd aangesproken bij de bron. 
                Vraag het de vrienden onderweg naar Emmaüs, 
                met aan hun zij een onbekende. 
                Want in de loofhut van ontmoeting 
                en van wederzijds ontzag, 
                ontstond een heilig ogenblik. 
                Gastvrijheid. 
                Noem haar zegening of risico, 
                zij blijft de eenvoud zelve. 
                Zij aarzelt niet. 
                Zij stelt geen vragen naar vermogen of gezindheid, 
                maar ze gebeurt van harte en spontaan. 
                En zij spreekt, waar ter wereld ook, 
                eenzelfde taal. 
                Kom binnen, kom. Ga zitten. 
                Zie wat ik hier nog heb: 
                een stukje brood 
                en wat te delen wijn. 
                Een rustbank voor je gaat. 
                En iets voor onderweg
 
                Zalig wie altijd plaats voorziet in zijn bestaan, 
                voor wie voorbijkomt, voor de onverwachte. 
                Zalig wie in zichzelf gemoedelijk de lamp aanhoudt 
                tegen de nacht van argwaan en vervreemding. 
             
            Slotgebed 
            God van alle mensen, 
              Gij hebt ons gemaakt voor elkaar, 
              om gelukkig te worden in samenzijn, 
              om samen te werken en te leven. 
              Wij bidden u 
              dat wij onze verantwoordelijkheid voor elkaar 
              en voor het welzijn van de hele wereld 
              diep en levendig mogen beseffen. 
              Laat ons meer voor anderen worden 
              en zij voor ons, 
              vandaag en altijd, 
              tot in uw eeuwigheid. Amen 
            Dankwoordje van Marcel aan Mevlüt 
              en muzikanten 
              Zegen en wegzending 
              Vóór het buitengaan: muziek door Mevlüt & 
              vrienden   
             |