Kerstmis 2013: 
            Het geboorteverhaal als een verbeeldingsbericht 
            Marcel Braekers 
               
              Openingszang 212: Weer staat een twijg van Jesse in bloei 
               
              Begroeting 
               
              Het is een oud en een nieuw verhaal: dat aan de stamboom van Jesse 
              een nieuwe twijg staat, zo zongen we daarnet. Het gebeurde 2000 
              jaar geleden en is dus een oud verhaal. Maar het is ook nieuw, omdat 
              het in deze nacht in ieder van ons kan plaats hebben. Indien we 
              ons beschikbaar stellen, indien we erin slagen allerlei muizenissen 
              uit ons hoofd te zetten kan die geboorte hier en nu plaats hebben. 
              Je hoeft je enkel maar te laten meedrijven met de gezangen, de gebeden, 
              de mijmeringen, met de gaven van brood en wijn die we delen met 
              elkaar. Want Kerstmis heeft maar iets te betekenen als die geboorte 
              hier en nu opnieuw plaats heeft, zo dichtte het de mysticus Angelus 
              Silesius 500 jaar geleden. Laten we ons daarom vrij maken, inkeren 
              in ons diepste centrum, inkeren in de nacht waarin een nieuw en 
              ander licht kan schijnen. 
               
              Gebed  
             
              Zal de dag nog komen dat de bergen 
                bedekt zijn met vrede, 
                De heuvels getooid met gerechtigheid? 
                Dat al wat ademt niet langer zucht en schreit? 
                Met uw schepping in nood roepen wij om U. 
                 
                Zal die dag nog komen voor wie te lijden heeft van man en macht, 
                Voor wie geen helper heeft, 
                Voor wie de vlam van de hoop is gedoofd en alle verwachting begraven? 
                Met wie vergeten raken roepen wij  
                om U die als een lichtende ster ons voor wilt gaan. (S. de Vries) 
             
            Inleiding op de lezingen 
               
              Veel jaren voor de geboorte van Jezus leefde in Israël de idee 
              van een Messias. Het ene moment omdat men zag hoeveel onrecht in 
              de samenleving bestond, het andere moment omdat men onderdrukt werd 
              door vreemden. Maar telkens kwam de verwachting tot leven dat een 
              figuur zou opstaan die aan dat alles een einde zou maken. Was het 
              een koning en zou het land een politieke suprematie beleven? Toen 
              de leerlingen vanuit hun geloof deze oude teksten herlazen beseften 
              ze dat het om een spirituele leider ging en dat Hij om het rijk 
              van God bekommerd was. Zo kreeg die oude zang van de profeet Jesaja 
              een nieuwe betekenis. 
            Jesaja 11,1-10 
              Lied 210: De nacht loopt ten einde 
               
              Kerstoratorium: 
              - Zacharias in de tempel  
                    Lied 790 lofzang van Zacharias 
              - De boodschap van de engel aan M aria  
                    Lied 789 magnificat 
              - De geboorte van Jezus  
                    Lied 264 Heden zal uw redder 
              komen 
               
              Homilie 
            In een recent uitgegeven jubileumboek 
              schrijft Huub Oosterhuis in verband met Kerstmis: 
             
              Je mag je dit verhaal toe-eigenen, 
                om er je eigen geboortegeschiedenis in te horen: dat je geboren 
                bent tot bevrijding van anderen, van Godswege geboren, naar hem 
                toe, met een eeuwige bestemming, gekend, ontzagwekkend gemaakt. 
                Dit geboorte- en bevrijdingsverhaal gaat over je waardigheid. 
                Het is je meest eigen waardigheid, te wonen in een nieuwe wereld, 
                deel te hebben aan een nieuwe mensheid. 
                (H. Oosterhuis, Vriend voor het leven. Lannoo, Tielt, 2013, 
                p. 241.) 
             
            Je moet het kerstverhaal lezen 
              als je eigen geboorteverhaal, ook al ben je oud, ziek, verlaten 
              of in de ogen van mensen van geen tel. Daar, op die nietige, weggestopte 
              plaats in Bethlehem word ik elke keer opnieuw geboren, ontzagwekkend 
              gemaakt: in God en tot bevrijding van de ander. Je moet het verhaal 
              daarom niet als een historisch bericht lezen, schrijft Oosterhuis, 
              maar als een verbeeldingsbericht. Dat is prachtig gezegd, want het 
              betekent dat alles wat ter sprake komt in het verhaal op een of 
              andere manier beeld of verbeelding is van wat met mij gebeurt. 
               
              Het kerstverhaal doet ons op zoek gaan naar het kind in ons. En 
              daarvan wordt gezegd dat het niet in de drukte van de herberg is 
              te vinden, maar op een onooglijke plek waar het wat dierlijke warmte 
              krijgt en bezocht wordt door het schorremorrie van de samenleving. 
              Armtieriger kan het niet. Het kerstverhaal brengt ons zo in het 
              meest kwetsbare en hulpeloze deel van onszelf en wil dat we er blijven 
              en ons overgeven. Dat kan maar gebeuren als het heel stil wordt 
              en deze stilte de plaats van geboorte wordt. We kunnen dit kind 
              maar vinden of herontdekken als we alles waar we zo sterk in zijn 
              of ons op willen beroemen wegvalt. 
               
              In de Middeleeuwse traditie vierde men dat Jezus op drie manieren 
              werd geboren: vanaf het oerbegin als Zoon uit de Vader, geboren 
              als mens in Bethlehem, en geboren in het hart van ieder gelovige. 
              Vandaar de gewoonte om op Kerstmis drie missen, zoals dat toen heette, 
              op te dragen om zo deze drievoudige geboorte te gedenken. Sommige 
              mystici echter zoals vb. Meister Eckhart gaven alle aandacht aan 
              die laatste geboorte. Want al zou Jezus duizend maal geboren 
              zijn in Bethlehem maar niet in jou, dan zou je evengoed verloren 
              zijn. Dat beklemtonen van de innerlijke geboorte is in onze 
              extraverte, opgeblazen wereld bijzonder actueel en staat haaks op 
              de manier waarop dit feest meestal wordt gevierd.  
               
              Om die geboorte in ons hart gaat het. Daarom moet je alles durven 
              loslaten: je mooi opgebouwde beeld van God, je kennis, je sociale 
              positie, je bezit, om in de kwetsbare kleinheid van je Grond (het 
              zo belangrijke woord grunt dat Eckhart dikwijls gebruikt) in te 
              keren. Want het is de enige plek waar de waarachtig bevrijdende 
              God kan geboren worden.  
              Ik wens iedereen die geboorte toe.  
               
              Afsluiting van woorddienst: "Lied van een herder" 
               
              Lied 142: Oergebaar 
              Groot dankgebed + refrein 273: Liever een kind 
              Na de communie lied 271: Adeste fideles 
               
              Afsluiting: God rest you merry gentlemen  
             |