15 augustus 2020: Onze-Lieve -Vrouw Hemelvaart 
                    
                    Onze-Lieve -Vrouw
                      Hemelvaart (Lc. 1, 39-56) 
                    
                    Lisette
                          Monard 
                    
                           
                          Vooraf 
                         
                        Zoals zovelen onder ons keek ik heel erg uit
                        naar de heropening van de Kapel van
                        Filosofenfontein. Het was dan ook een hele
                        teleurstelling  dat door de opflakkering
                        van de Coronabesmettingen we nog niet samen
                        kunnen vieren in het Kapelgebouw.   
                          
                        De zondagse viering van Filosofenfontein is voor
                        mij een totaalbelevenis: het betreden van de
                        prachtige tuin in de wisselende seizoenen, het
                        begroeten van de kapelgenoten, het ruime, lichte
                        en luchtige kapelgebouw, de liederen, de
                        lezingen, de homilie, de gebeden, de rituelen,
                        het napraten, …  Het is een gelegenheid om
                        tot rust te komen tussen de drukke bezigheden
                        door, om te luisteren, om te bidden, te
                        reflecteren, te zingen, …    En
                        dat mis ik. 
                    Ik
                        ben mij er terdege van bewust dat we door deze
                        Coronacrisis in een nieuwe realiteit belanden en
                        dat we ons zullen moeten aanpassen.  Er
                        zullen zeker en vast nieuwe opportuniteiten
                        voordoen, die we zullen moeten aangrijpen.  
                       
                    Ik
                        heb veel respect voor de gedrevenheid van de
                        kerngroep, voor alle mooie nieuwe initiatieven:
                        de huis- en tuinkerken, de e-bubbels, de stille
                        wandelingen, …   
                       
                    Spirituele
                        bubbels afgewisseld met een grote viering in een
                        kerkgebouw  is een mooi perspectief. 
                        In de huidige netwerksamenleving zullen we zo
                        toch nog een plaats kunnen vinden,  waar we
                        in verbondenheid de zorg voor de ziel kunnen
                        opnemen. 
                    Geprogrammeerd
                        als voorganger op de hoogdag Onze-Lieve -Vrouw
                        Hemelvaart, was ik eerst niet erg  geneigd
                        om een viering op papier te zetten.  Zoals
                        hierboven vermeld vind ik de totaalbeleving
                        belangrijk en is dit moeilijk schriftelijk te
                        vatten.  
                       
                    Na
                        het lezen van het voorgeschreven Evangelie voor
                        15 augustus 2020, waarin het bezoek van de
                        zwangere Maria aan haar eveneens zwangere nicht
                        Elisabet wordt verteld, met als hoogtepunt het
                        Magnificat,  wil ik mijn engagement
                        enigszins nakomen en een aantal overwegingen met
                        de kapelgemeenschap delen. 
                         
                        Evangelie, Luc.
                          1:39-56 
                    39 Kort daarop
                          reisde Maria in grote haast naar het bergland,
                          naar een stad in Juda,  
                        40 waar
                          ze het huis van Zacharias binnenging en
                          Elisabet begroette.  
                        41 Toen
                          Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het
                          kind op in haar schoot; ze werd vervuld van de
                          heilige Geest  
                        42 en
                          riep luid: ‘De meest gezegende ben je van alle
                          vrouwen», en gezegend is de vrucht van je
                          schoot!  
                        43 Wie
                          ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij
                          toe komt?  
                        44 Toen
                          ik je groet hoorde, sprong het kind van
                          vreugde op in mijn schoot.  
                        45
                          Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de
                          woorden van de Heer in vervulling zullen
                          gaan.’ 
                        46
                          Maria zei: ‘Mijn ziel prijst en looft de Heer, 
                        47 mijn
                          hart juicht om God, mijn redder: 
                        48 hij
                          heeft oog gehad voor mij, zijn minste
                          dienares. 
                        Alle
                          geslachten zullen mij voortaan gelukkig
                          prijzen, 
                        49 ja,
                          grote dingen heeft de Machtige voor mij
                          gedaan, 
                        heilig
                          is zijn naam. 
                        50
                          Barmhartig is hij, van geslacht op geslacht, 
                        voor al
                          wie hem vereert. 
                        51 Hij
                          toont zijn macht en de kracht van zijn arm» 
                        en
                          drijft uiteen wie zich verheven wanen»,* 
                        52
                          heersers stoot hij van hun troon 
                        en wie
                          gering is geeft hij aanzien. 
                        53 Wie
                          honger heeft overlaadt hij met gaven, 
                        maar
                          rijken stuurt hij weg met lege handen. 
                        54-55
                          Hij trekt» zich het lot aan van Israël, zijn
                          dienaar, 
                        zoals
                          hij aan onze voorouders heeft beloofd: 
                        hij
                          herinnert zich zijn barmhartigheid 
                        jegens
                          Abraham en zijn nageslacht, 
                        tot in
                          eeuwigheid.»’ 
                        56
                          Maria bleef ongeveer drie maanden bij haar, en
                          ging toen terug naar huis. 
                         
                        De figuur van Maria in het Evangelie heeft mij
                        altijd geïntrigeerd.  In 2005 heb ik
                        eveneens ter gelegenheid van deze hoogdag een
                        viering gewijd aan Maria, de moeder van
                        God.  Zoals ik toen ook aangaf, ben ik als
                        kind opgegroeid met een sterke Mariaverering:
                        processies, bedevaarten, veelvuldige
                        Mariakapelletjes en Mariabeeldjes,
                        Marialiederen, litanieën, bloemenhuldigingen,
                        enz. Maria werd vereerd als de koningin van de
                        hemel, onze bemiddelares bij God, onze
                        beschermvrouw.     
                       
                    Maria
                        als persoon, als mens, als vrouw kwam eigenlijk
                        niet aan bod. Volgens de theologe Dorothée Sölle
                        zijn we geëvolueerd, zij verwoordt het als
                        volgt:  “De
                          verering van Maria bevindt zich, zoals vele
                          overgeleverde vormen van het Christendom, in
                          een diepe ommekeer. De Christenen van nu slaan
                          veeleer acht op de Heilige Schrift dan op de
                          kerkelijke traditie.  In wat vrouwen
                          vandaag geloven, staat niet zozeer ‘de
                          vrouwelijke dimensie van het goddelijke’
                          centraal, maar veeleer de zelfstandig
                          beslissende jonge vrouw uit Galilea, die het
                          revolutionaire lied over het einde van honger
                          en oorlog zingt, het lied dat wij kennen als
                          het Magnificat.” 
                    En
                        net in dit Evangelieverhaal, het bezoek van
                        Maria aan Elisabet, komt de jonge Maria als
                        sterke vrouw naar voor.  Uit eigen wil
                        reist Maria van Nazareth naar een stad in het
                        Judese heuvellandschap een heel eind, zeker 100
                        kilometer. Ze wist waar ze heen moest en haast
                        zich na het horen van de boodschap van de engel
                        naar het huis van haar nicht.  Maria,
                        onverwacht zwanger zonder man, zoekt en vindt
                        steun bij Elisabet, die na lang wachten
                        eindelijk in blijde verwachting is. Hun
                        begroeting is bijzonder en heel
                        uitgebreid.     
                       
                    De
                        Amerikaanse theologe Margaret Elwell spreekt van
                        een profetische ontmoeting van twee vrouwen, die
                        elkaars vreugde delen, maar ook hun zorgen, hun
                        angsten.  Allebei zijn ze uitzonderingen
                        volgens de gangbare sociale normen, Maria een
                        ongehuwde moeder, Elisabet een oudere
                        moeder.   Elisabet begroet Maria
                        uitbundig, ze zegent haar, zij erkent haar als
                        de moeder van de Heer.  Maria antwoordt met
                        het welbekende Magnificat. Is dit een lied recht
                        uit haar hart vanuit een intuïtief weten, hopen,
                        verwachten?   
                       
                    Elwell
                        haalt er het Kerstlied “Mary, did yoy know” bij.
                         
                       
                    Mary did you know
                          that your baby boy would one day walk on
                          water? 
                        Mary
                          did you know that your baby boy would save our
                          sons and daughters? 
                        Did you
                          know that your baby boy has come to make you
                          new? 
                        This
                          child that you've delivered, will soon deliver
                          you 
                        Mary
                          did you know that your baby boy will give
                          sight to a blind man? 
                        Mary
                          did you know that your baby boy will calm a
                          storm with his hand? 
                        Did you
                          know that your baby boy has walked where
                          angels trod? 
                        When
                          you kiss your little baby, you kiss the face
                          of Go 
                        Mary
                          did you know? Mary did you know? Mary did you
                          know? 
                        Mary
                          did you know? Mary did you know? Mary did you
                          know? 
                        The
                          blind will see, the deaf will hear, the dead
                          will live again 
                        The
                          lame will leap, the dumb will speak, the
                          praises of the lamb 
                        Mary
                          did…  
                         
                        Margaret Elwell zegt dat het antwoord op de
                        vraag “Mary, did you know?” wel degelijk een
                        “ja” is.    Het Magnificat is
                        inhoudelijk volgens Elwell een van de meest
                        sterke politieke en bevrijdende passages in het
                        Nieuwe Testament.   
                       
                    Maria
                        leeft in een land, dat zwaar lijdt onder de
                        Romeinse overheersing. Zij is op de hoogte van
                        het onrecht dat het volk van Israël wordt
                        aangedaan.  In het Magnificat drukt zij de
                        hoop uit op een betere wereld.  Zij 
                        gelooft in het bevrijdende werk van de
                        God.  Haar overgave en vertrouwen op de
                        Heer als de Redder is groot. Zij aanvaardt haar
                        lot, wat haar ook mogen te wachten staat. 
                    In
                        de viering van 14 augustus 2005 verwees ik naar
                        de Piëta van Michelangelo: “Michelangelo heeft
                          in zijn beroemde Piëta op een subtiele manier
                          zeer goed de gevoelens van Maria gevat.
                          Ondanks de dramatische scène straalt het beeld
                          veel rust uit. Het dode lichaam van de
                          volwassen zoon rust in de brede schoot van
                          zijn moeder, met haar arm stelt zij een gebaar
                          van berusting.  We zien weliswaar een
                          diep bedroefde moeder, vol smart en wanhoop,
                          maar we zien vooral een uitdrukking van
                          sereniteit, van uiteindelijke acceptatie van
                          het lot dat haar zoon, de Verlosser moest
                          ondergaan, van bewondering voor deze
                          bijzondere zoon, die tot het einde is gegaan
                          om te doen wat hij moest doen. Die de wereld
                          een blijde boodschap heeft gebracht, die ons
                          na 2000 jaar nog steeds diepgaande inspireert,
                          zin aan ons leven geeft, ons hoop en troost
                          brengt, een boodschap van vrijheid en vreugde.” 
                    Tot
                          Slot 
                    Meditatie
                          bij Lucas 1, 46-5, van Dorothee Sölle,
                          theologe 
                    Er staat
                          geschreven dat Maria zei: 
                        “Mijn
                          hart prijst hoog de Heer en van vreugde juicht
                          mijn geest om God mijn redder 
                        daar
                          Hij welwillend neerzag op de kleinheid van
                          zijn dienares 
                        en zie,
                          van heden af prijst elk geslacht mij zalig” 
                         
                        Nu
                          zeggen we dat zo: 
                        “Mijn
                          hart ziet het land van de vrijheid en mijn
                          geest zal uit de schuwheid komen 
                        de lege
                          gezichten van de vrouwen worden met leven
                          gevuld 
                        en wij
                          zullen mensen worden 
                        door
                          generaties voor ons, de geofferden, verwacht” 
                         
                        Er
                          staat geschreven dat Maria zei: 
                        “Omdat
                          Hij aan mij zijn wonderwerken deed, de
                          machtige is en wiens naam heilig is, 
                        barmhartig
                          is Hij van geslacht tot geslacht” 
                         
                        Nu
                          zeggen we dat zo: 
                        “De
                          grote verandering die aan ons en door ons
                          gebeurt 
                        zal bij
                          allen gebeuren - of ze blijft helemaal weg 
                        barmhartigheid
                          zal beoefend worden als de afhankelijken het
                          verspilde leven kunnen opgeven 
                        en
                          leren zelf te leven” 
                         
                        Er
                          staat geschreven dat Maria zei: 
                        “Hij
                          toont de kracht van zijn arm en slaat
                          hoogmoedigen van hart uiteen 
                        Heersers
                          ontneemt Hij hun troon, 
                        maar
                          verheft de geringen” 
                         
                        Nu
                          zeggen we dat zo: 
                        “We
                          zullen onze bezitters onteigenen en diegenen 
                        die het
                          vrouwelijke wezen kennen, zullen we aan het
                          lachen brengen 
                        aan de
                          heerschappij van de mannetjes over de
                          vrouwtjes zal een einde komen 
                        objecten
                          zullen subjecten worden 
                        zij
                          verwerven hun eigen betere recht” 
                         
                        Er
                          staat geschreven dat Maria zei: 
                        “Die
                          hongeren overlaadt Hij met gaven en rijken
                          zendt Hij heen met lege handen 
                        Israël,
                          zijn dienaar, heeft Hij zich ter harte genomen 
                        gedenkend
                          Zijn barmhartigheid voor eeuwig” 
                         
                        Nu
                          zeggen we dat zo: 
                        “Vrouwen
                          zullen naar de maan vliegen en beslissingen
                          nemen in het parlement 
                        hun
                          verlangen naar zelfbeschikking zal vervuld
                          worden 
                        en de
                          zucht naar macht zal ijdel blijven 
                        hun
                          angsten zullen komen te vervallen en er zal
                          een einde komen aan de uitbuiting” 
                       
                   |