26 december 2021: Feest van de heilige familie  
                    
                    Feest van de heilige
                      familie (Lc. , 41 – 52)
                     
                          Marcel Braekers 
                         
                        Openingszang
                          264 Heden zal uw redder komen 
                           
                        Begroeting 
                           
                        De zondag na Kerstmis is steevast de dag
                        dat men de heilige familie gedenkt. Traditioneel
                        zie je op afbeeldingen een jonge vrouw die in
                        een liefelijk interieur zit te haken en wat
                        verder een oudere man in zijn schrijnwerkerij
                        met aan zijn voeten een klein, schattig kindje
                        dat met houtstukjes speelt. Daarmee staan een
                        aantal clichés samen die via apocriefe teksten
                        in de loop van de geschiedenis groeiden.  
                       
                    In
                        het evangelie is er immers sprake over broers en
                        zusters van Jezus (vb. in Marcus 6,3 is er
                        sprake van de broers Jakobus, Joses, Simon en
                        Judas en van enkele zusters). De eerste
                        kerkvaders zoals Tertullianus hadden daar geen
                        enkel probleem mee. Maar naarmate men meer en
                        meer de klemtoon ging leggen op de goddelijkheid
                        van Jezus en dus op zijn uniciteit ging men
                        worstelen met dit gegeven. Hoe kon men zich die
                        goddelijkheid voorstellen indien er ook broers
                        en zussen uit dezelfde ouders waren geboren?
                        Maria had daarom een kind gekregen zonder
                        tussenkomst van een man. Vooral voor Origenes
                        die worstelde met zijn seksualiteit was deze
                        zwangerschap een verheven, aseksueel gebeuren.
                        Ook ontstond de suggestie dat men in het
                        Hebreeuws voor broer en neef eenzelfde woord
                        gebruikt en dus was Jezus een enig kind in een
                        samengesteld gezin. Men ging veronderstellen dat
                        Jozef ouder was en reeds kinderen uit een
                        vroegere relatie had, zodat de broers in feite
                        halfbroers waren, enz.  
                       
                    Zo
                        groeide de idylle van het gezin in Nazareth.
                        Maar lees je de brieven van Paulus dan schrijft
                        hij over Jakobus als de broer van Jezus. In het
                        Grieks heeft men wel verschillende woorden voor
                        broer en neef, maar Paulus noemt Jakobus
                        adelphos terwijl hij het woord anepsios dat neef
                        betekent goed kent. Ook de idee dat het om
                        halfbroers zou gaan klopt niet, want ook
                        daarvoor had men eigen woorden. Besluit: het
                        gezin van Nazareth was een groot gezin bestaande
                        uit waarschijnlijk 5 zonen en 2 dochters. 
                         
                        Ging het er vredig en huiselijk aan toe? Ook dat
                        weten we niet. Wel lees je in het evangelie dat
                        op een bepaald moment de familie van Jezus aan
                        de deur staat omdat ze vinden dat Hij zijn
                        verstand is verloren en ze hem mee naar huis
                        willen nemen. Was die spanning er gekomen vanaf
                        dat Jezus publiek begon te spreken of rommelde
                        het al eerder in de familie? We weten het niet.
                        Uit de Handelingen weten we dat Jakobus in de
                        eerste christengemeente een belangrijke plaats
                        innam. Hij was de meest behoudsgezinde met wie
                        Paulus het niet gemakkelijk had. Jakobus ging
                        dus de visie van Jezus overnemen, maar bleef
                        veel dichter bij de tradities van zijn
                        voorouders dan Jezus. Hoe gingen die twee met
                        elkaar om? 
                         
                        Waarom vertel ik dit allemaal? Misschien begint
                        u meer verwantschap te zien met wat in het eigen
                        gezin gebeurt en het leven in Nazareth en is het
                        feest van vandaag niet zo wereldvreemd. We
                        vieren dus de dag van het gezin en alles erbij
                        waarmee een gezin toen en vandaag te worstelen
                        heeft. 
                         
                        Gebed 
                           
                        Zullen wij, God, 
                        Ook nu nog ophoren 
                        Van uw bewogenheid om mensen? 
                         
                        Zullen wij 
                        Ook vandaag nog weten 
                        Hoe rijk Gij ons maakt, 
                        Omdat Gij Uzelf gaf aan ons? 
                         
                        De mens naar uw hart hebt Gij verwekt 
                        Midden onder ons, 
                        Als een licht dat ons voorgaat, 
                        Ons moed geeft, 
                        Als een vuur dat ons verwarmt, 
                        Als het verlossende woord. 
                         
                        Geef dat wij Hem mogen vinden, 
                        En lezen in elkaars ogen, 
                        Dat wij Hem weerspiegelen als licht voor allen.
                         
                       
                    (S. de Vries,
                          zolang wij ademhalen p. 86) 
                     
                     
                      Evangelie volgens
                        Lucas 2, 41 – 52 
                       
                      Lied 267
                        Weer staat een twijg van Jesse in bloei 
                       
                      Homilie 
                         
                      Het gezin waarin Jezus opgroeide was een
                      heel klassiek, Joods gezin in Nazareth een dorpje
                      in een vruchtbare, landelijke streek van Neder
                      Galilea. Alles verliep er volgens de traditie. De
                      kinderen kregen allemaal klassieke namen volgens
                      grote voorgangers. Op de achtste dag werd Jezus
                      besneden en nadat zijn ouders de gebruikelijke
                      rituelen hadden volbracht keerden ze terug naar
                      huis. Zoals we in het evangelie hoorden ging men
                      met Jezus naar de tempel toen hij 12 jaar werd en
                      hij bar mitswa werd, letterlijk ‘zoon van de Wet’.
                      Maar onmiddellijk verweeft de evangelist er zijn
                      theologie in: Jezus bleef in de tempel en vanuit
                      zijn goddelijke kennis stelde Hij de
                      Schriftgeleerden allerlei moeilijke vragen, net
                      zoals Hij later zou doen. Die waren verwonderd
                      over zijn inzicht, terwijl de ouders zich
                      afvroegen wat er met hun zoon aan het gebeuren
                      was. Iets dat heel herkenbaar is voor veel ouders
                      vandaag. Hoe moet het verder met die vreemde
                      jongen? 
                       
                      Zo kom ik bij vragen die ouders en gezinnen
                      vandaag zich stellen. Het leven en samenleven is
                      immers net als in de tijd van Jezus in 50 jaar
                      onvoorstelbaar snel geëvolueerd. Ouders hebben
                      zelf al een breuk doorgemaakt met hoe hun ouders
                      leefden. Vroegere beproefde leefpatronen zijn
                      helemaal voorbij. Maar ook de kinderen en jongeren
                      van vandaag maken een hele evolutie door dankzij
                      het digitale tijdperk dat is ingetreden. Veel
                      ouders kunnen alleen toezien hoe hun kinderen
                      spelenderwijs leren en communiceren via internet.
                       
                      Wat de algemene sfeer betreft zien we dat de
                      werkdruk is toegenomen. Dikwijls wordt vanwege het
                      werk een grote mobiliteit of soepelheid verwacht,
                      zodat verworteling in de plaats en buurt moeilijk
                      is. En boven dat alles leeft een onuitgesproken
                      sfeer dat we hier en nu gelukkig moeten zijn.
                      Leven met uitstel of geduldig wachten zijn niet
                      meer van vandaag. Relaties zijn daarom kwetsbaar,
                      er wordt veel gescheiden en opnieuw geprobeerd en
                      soms weer scheiden. Dikwijls betalen de kinderen
                      de tol van die bestaansonzekerheid. Op een dag als
                      vandaag valt er dus heel wat te bespreken en zijn
                      er veel zorgen die we aan onze God willen
                      toevertrouwen. Tegelijk vieren we Kerstfeest, hét
                      familiefeest bij uitstek. 
                       
                      Hoe heeft het gezin van Nazareth het ervan
                      afgebracht? Niet alleen vond dit gezin dat hun
                      spruit zijn verstand was verloren en een schande
                      werd voor de familie, Hijzelf reageerde nogal
                      vanuit de hoogte met te antwoorden: “Mijn broers
                      en zusters zijn zij die de wil van God
                      volbrengen.” Hoe heeft men die breuk verwerkt en
                      welke houvast had men aan elkaar, aan de traditie
                      waarin men leefde? Jakobus werd later een
                      aanhanger van Jezus’ visie, en Maria, zijn moeder,
                      bleef Hem in stilte volgen en bleef met diep
                      respect op afstand Hem bijstaan. Is dat de meest
                      helende houding ook vandaag? Het is allemaal voor
                      ons zo goed herkenbaar. Maar het geeft ook ruimte
                      om in alle omstandigheden tot dit gezin te bidden
                      en hun zijn vragen en pijn voor te leggen. Dat is
                      ook mijn eindpunt: in de verwarring en onzekerheid
                      werd een heel nieuwe tijd en een nieuw geloof
                      geboren. Zou dat ook voor ons kunnen gelden? 
                       
                      Stukje muziek uit
                        het kerstoratorium 
                       
                      Vrije
                        voorbeden 
                         
                      Onze vader 
                       
                      Lied 271
                        Adeste fideles 
                         
                      Zegen  
                   |